צור קשר:
טל': 02-6253121
פקס: 02-6253122
arch@bezalel.ac.il

 

לעמוד המחלקה להיסטוריה ותאוריה

ארכיטקטורה: תוכנית לימודים

ע"ש ג'ק ד. ווילר

לימודי ארכיטקטורה נמשכים חמש שנים. בכל שנה יש כ-30 שעות מגע שבועיות ועוד כמספר זה שעות עבודה בבית. מקצועות הלימוד מתחלקים ללימודי חובה, המייצגים את המחויבות הפדגוגית של המחלקה ואת גוף הידע הבסיסי הנדרש מהסטודנטים ולימודי בחירה המשקפים את ההרחבה האינטלקטואלית ואת אפשרויות ההתמחות בארכיטקטורה ובאורבניזם ובתחומי הידע המשיקים.
תכנית לימודי החובה המופיעה בשנתון מחייבת את הסטודנטים הלומדים בשנת תשע"ח, בהתאם לשלב הלימוד בו הם נמצאים (שנה א', ב', ג', ד' או ה'). לימודי החובה עשויים להשתנות במהלך השנים. לכן סטודנט שהתחיל את לימודיו בשנת תשע"ח עשוי להידרש להשלים לימודי חובה במתכונת שונה מזו שנקבעה לשנים ב', ג', ד', ו-ה' בשנתון זה.
במהלך חמשת השנים, על הסטודנט לצבור 150 נ"ז לתואר. מתוכן 120 נ"ז נלמדות במחלקה ו 30 נ"ז נלמדות במחלקה להיסטוריה ותיאוריה.


שנה א'
בשנת הלימודים הראשונה הסטודנט נחשף לתחומי ההתבוננות ולאמצעי הייצוג האדריכליים.
הלימוד בשנה זו מתמקד בחקירה ביקורתית-אנליטית והתנסותית של מושגים בסיסיים כגון: מורפולוגיה,
סטרוקטורה, פרופורציה, קנה מידה, יחסי גוף וחלל ויחסי תנועה ומבט. הסטודנט רוכש ידע
בשיטות מיפוי דו ותלת ממדי כגון: חתכים, תכניות, היטלים, אקסונומטריות, פרספקטיבות
ומודלים של תופעות פיזיות ודפוסי קיום במרחב.
בשנה זו הסטודנט נדרש ללמוד שיטות ייצוג אדריכליות קונבנציונאליות לצד פיתוח שיטות ייצוג אקספרימנטאליות כביטוי לתהליך יצירה אישי במרחב קונקרטי.


שנה ב'
שנה ב' עוסקת בעיקרה במגורים ובסביבת המחייה האנושית. עם זאת, אפיון סביבה זו אינה ניתנת לניתוק משאלות רחבות יותר של תעסוקה, תרבות בילוי ופנאי.
בסמסטר א' הסטודנטים יתנסו ברצף תרגילים בקנה מידה קטן, אשר יפעלו בשני מישורים: לימוד וניתוח סביבות קיימות והצעת מודלים אלטרנטיבים. בכל שנה מוגדר מושג, אשר לאורו נחקר הקיים, מפותחות האלטרנטיבות ומוגדרות האיכויות על פיהן הן נבחנות.
במקביל, הסטודנטים ילמדו וינתחו מקרי בוחן משמעותיים מהארץ והעולם וכן יקראו טקסטים רלוונטיים לנושאים הנלמדים ויציבו את עבודתם ביחס אליהם.

שנה ג'
בשנת הלימודים השלישית הדגש הוא על התמקצעות, תכנון בניין והפקת מסמכי פרויקט מפורטים, ועל עומק מחשבתם של כל אלה. בשנה זו נדרש מהסטודנט להתמקד בסוגיות מבניות וטכנולוגיות של בנייה ואופני יצור, תוך בדיקה של הקשרם לנושאים חברתיים, תרבותיים ופוליטיים. בשנה זו נעשה מאמץ להבין את הפעולה האדריכלית במציאות קונקרטית באמצעות קשירתה לתופעות רלוונטיות. בסוף שנה ג' הסטודנט נדרש להשלים תהליך מובנה של שלוש שנים שמתחיל בהתנסות אישית נרכשת, אופני המשגה ומיומנויות אלמנטריות בשנה א', נמשך בהתמודדות עם סוגיות צורניות, טקטוניות ועיוניות בשנה ב', ומסתיים בפעולה אדריכלית מודעת וממוקדת תוך רכישת הכלים הטכניים של המקצוע. בשנה ג' בוחר כל סטודנט סטודיו ראשי אחד בהיקף של 8-10 שעות שבועיות בכל סמסטר, בנוסף לקורסי החובה וסמינר עיוני אחד..

שנים ד'-ה'
בשנים ד' ו- ה' ניתנת לסטודנט האפשרות להתמקד בתחום מקצועי ו/או תמאטי עפ"י העדפותיו. בשנים אלו הסטודנט רשאי לבחור ביחידת לימוד אחת למשך ארבע סמסטרים, או לחילופין לנדוד בין יחידות הלימוד השונות כרצונו. יחידות הלימוד מציעות פרויקטים תמאטיים סמסטריאליים עפ"י תחומי ההתמחות שלהן, ובנוסף מאפשרות לסטודנטים בשנה ה' לעשות את פרויקט הגמר שלהם במסגרותיהם . סופו של תהליך זה בגיבושו של פרויקט גמר המציג תזה ממוקדת ומנומקת הנושאת חותם אישי. יחידות הלימוד משקפות תחומי ידע מקצועיים של מורי המחלקה ומייצגות אג'נדה פדגוגית של בחירה, התמחות והמשכיות. המחלקה מעודדת את מסלולי ההתמחות להתנהל כיחידות אקדמיות עצמאיות המייצרות תכנים דיסקורסיביים ומאגרי ידע ייחודיים. מנחי יחידות ההתמחות, יחד עם הסטודנטים, יוזמים פעילויות אקדמיות וחוץ אקדמיות כגון: ימי עיון, כנסים, שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים וציבוריים ופרסומים מכוונים ומודפסים באופן אוטונומי. כל יחידת לימוד מציעה בנוסף לסטודיו גם קורסים עיוניים תומכים המהווים קורסי חובה לתלמידי היחידה.
 
יחידות הלימוד בשנים ד'-ה' הן:
 
ים תיכון
סמסטר א' ו-ב', 6 נ"ז 8 ש"ש
7468  ד"ר אדר' יוסי קליין אדר' אחמד חרוף
ארכיטקטורה, פרוגרמה, צורה, טכנולוגיה
סמסטר א' ו-ב', 6 נ"ז 8 ש"ש
7468- אדר' יובל בר, אדר' רבקה גוטמן

24/7
סמסטר א' ו-ב', 6 נ"ז 8 ש"ש
7468+7534-1 – ד"ר אדר' דן הנדל, אדר' דניאל זרחי, טל ארז

אדריכלות אזרחית
סמסטר א' ו-ב', 6 נ"ז 8 ש"ש
7523 – אדר' ליאת אתגר –בריקס, אדר' ייטב בוסירה

העיר הפרמטרית
סמסטר א' ו-ב', 6 נ"ז 8 ש"ש
4768 – אדר' נתנאל אלפסי אדר רן שבתאי

עיר שחורה
סמסטר א' ו-ב', 6 נ"ז 8 ש"ש
7544-7533 – אדר' שרון רוטברד אדר' עידית קופסקי

הזכות לעיר מקלט
סמסטר א' ו-ב' 6 נ"ז 8 ש"ש
7468 – אדר' רן גרוס אדר' גואנה קוטו-שרתיאל

ארכיטקטורה פורמלי א-פורמלי
סמסטר א ו-ב' 6 נ"ז 8 ש"ש
7457 – אד' סנאן עבדל קאדר, אדר' דליה נחמן-פרחי

חטיבות הלימודים

לאורך חמש שנות הלימודים במחלקה, נדרש הסטודנט לגופי ידע שונים, המחולקים לארבע חטיבות שונות:
 
חטיבת לימודי סטודיו- כמפורט לעיל בחלוקה לשנים.
 
חטיבת לימודים טכנולוגיים-  
המסלול הטכנולוגי הינו מסלול ורטיקאלי הבנוי כמערכת מובנית  של קורסי חובה  משנה א' עד שנה ד'. תחילתו של המסלול בהיכרות עם חומרי הבנייה ותהליכי הבנייה המקובלים. בשלב מתקדם יותר הסטודנט נדרש ליישם את הידע שרכש תוך חשיבה טכנולוגית אנליטית ולאחר מכן אינטגרטיבית. היישום נעשה תמיד כפרויקט התנסותי שבו הסטודנטים בוחנים את הידע התיאורטי שצברו. התקדמות הלימוד נתמכת במשך התהליך עם היכרות גוברת והולכת עם מושגים מעולם ההנדסה וניתוח אנליטי של פרויקטים אמיתיים בתהליך בנייה. הדגש במסלול זה הוא להעניק לסטודנט את היכולת להשתמש בסוגיות טכנולוגיות כמקור השראה ולרכוש מיומנויות פרקטיות בישומן של משימות טכנולוגיות.
 
חטיבת לימודים ויזואליים-
הלימודים הויזואליים הם לימודים תומכי סטודיו ומטרתם להכשיר ולהקנות ידע במדיות ובטכניקות ייצוג שונות. עיקר הלימודים מתקיימים בשנים א' ו-ב' בהן רוכשים הסטודנטים את הידע הנדרש על מנת לייצג את העבודה שלהם במגוון רחב של שיטות. הקורסים עוסקים בהקניית מיומנות בטכניקות של רישום, הבעה גרפית, בניית מודלים, עבודה בחומרים שונים, פיתוח יכולת אנליטית דרך ניתוח מבנים והכרת תוכנות שרטוט, מידול והדמיה דו ותלת ממדיות.
 
חטיבת לימודים עיוניים-
מסלול הלימודים העיוניים המחלקתי מהווה השלמה לתכנית המחלקה להיסטוריה ותיאוריה של בצלאל,. מטרת הקורסים העיוניים, היא לתת תמיכה והשלמה להיצע הקורסים כלליים הכלל-אקדמיים ולחזק דגשים הנוגעים באופן ספציפי לתכנית הלימודים המחלקתית. המחלקה רואה במסלול הלימודים העיוני ציר חשוב ומשמעותי במערך הלימודים המשקף את רצון המחלקה לבנות בסיס ידע מוסכם תוך הרחבת הדיון הארכיטקטוני ואת הצורך בפיתוח החשיבה האינטרדסציפלינרית במגע עם נושאים תרבותיים משיקים. בנוסף, יחידות הלימוד בשנים ד'-ה' מקיימות מערכת קורסי תמיכה עיוניים הצמודים ללימודי הסטודיו.
 
פרויקט גמר
לא יורשה מעבר לשנה ה' לפני השלמת כל הקורסים בחטיבת הקורסים הטכנולוגיים לשנים א'-ג.הפרויקט ייבחן על-ידי סגל ההוראה הרשאי לקבוע את ההחלטות הבאות:
1. הפרויקט עומד בדרישות המחלקה.
2. יש מקום לתיקונים והשלמות בפרויקט. לצורך כך יירשם הסטודנט לסמסטר מונחה נוסף. אם לא עמד בקריטריונים גם לאחר ארכה זו, יידרש להתחיל פרויקט חדש, שיעמוד בדרישות.
3. הפרויקט אינו עומד בדרישות. על הסטודנט להירשם ולהתחיל בפרויקט גמר חדש בשנה"ל הבאה.