עיצוב M.Des: אודות המחלקה

אודות עיצוב | ניהול עיצוב | עיצוב וטכנולוגיה

התכנית ללימודי תואר שני בעיצוב מפגישה את הסטודנטים עם תהליכים מרכזיים המתרחשים כיום בעולם, ומאפשרת להם לתרגם מהלכים של חדשנות וחשיבה עיצובית לאלטרנטיבות פורצות דרך המגולמות בשירותים, מוצרים וחפצים, מערכות, חוויות ומתודות פיתוח וניהול.
מהלך הלימודים משכלל את היכולת להשתלב בצוותים מולטי דיסציפלינריים המאפיינים תהליכי פיתוח, מפתח ראייה מערכתית, גישה ביקורתית ושפה אישית ופותח אפשרויות ליישום תהליכי עיצוב בתחומים אחרים.

 התכנית מציעה לימודים בשלושה תחומי ידע מרכזיים:

 

עיצוב וטכנולוגיה (Design and Technology)
מהפכות המתרחשות בתאוצה חסרת תקדים במחקר המדעי ובעולם הטכנולוגי משפיעות דרמטית על חיינו, התנהגותנו והחברה בה אנו חיים; טלפונים חכמים, רובוטים, רחפנים, חיישנים, מצלמות, משחקים, אלגוריתמים, מטבעות דיגיטליים ותאים מהונדסים - כל אלה מאלצים אותנו לחשב מסלול חיים מחדש בכל כמה שנים.
המסלול לעיצוב וטכנולוגיה הוקם כדי לתת מענה לצורך האוניברסלי לחשוב, לתכנן וליישם מערכות, מוצרים ושירותים אשר מציבים במרכז את הצורך האנושי בחיים מספקים וברי-קיימא.
במהלך לימודיהם במסלול יעסקו הסטודנטים בנושאים העומדים בחזית המחקר והתעשייה העכשוויים והעתידיים: רובוטיקה ומציאות מדומה, טכנולוגיות גוף ורפואה, מכונות חכמות וכולי. הסטודנטים ייצרו פרויקטים תוך לימוד ומגע ישיר עם טכנולוגיות שונות בשילוב עם שיטות ותפיסות עיצוביות, ובחשיבה ודיון על מהות העשייה הטכנו-עיצובית.
 
שיתופי פעולה לדוגמא שהתנהלו במסגרת המסלול:
 שיתוף פעולה מתמשך עם המעבדה לקראפט וטכנולוגיה בניהולו של ד"ר עמית צורן
באוניברסיטה העברית.
מייקרוסופט- התייחסות למושג מחווה תוך בחינת יישומים אפשריים לממשקים טבעיים(NUI)

בוגרי המסלול משתלבים במיזמים עצמאיים, כמובילי מו"פ/חדשנות בתעשייה במגוון תחומים (פיננסים, חינוך, IT, ביו-רפואי, מוצרי צריכה), כמובילי תחום טכנולוגי בחברות עיצוב תעשייתי, חוקרים באקדמיה ומובילי חדשנות במוסדות ממשלתיים או חברתיים.

'אודות עיצוב' (Experimental Design)

רכיבי יסוד הקשורים בבסיסו של מקצוע העיצוב השתנו באופן מהותי בשנים האחרונות : עלייתן של טכנולוגיות חברתיות אפשרה תהליכים חדשים של למידה, רכישת מיומנויות ושיתוף רעיונות. דפוסי ופלטפורמות הצריכה השתנו אף הם ויחד אתן מושגים כמו "מערכת", "שירות" ו"פלטפורמה" הצטרפו לתוצרי עיצוב מסורתיים. טכנולוגיות ייצור דיגיטאליות הפכו זמינות וזולות יותר ופעפעו לחללי העבודה של מעצבים ויצרנים ברחבי העולם. יצירה ושיתוף הם פעלי ה'עכשיו' ואינם נחלתם של" יוצרים"  אלא של ציבור רחב המגיע מתחומי תוכן שונים. אכן מקצוע העיצוב השתנה עד מאוד בשנים האחרונות.
אל מול שינויים אלו מהותו של מסלול אודות עיצוב היא חיפוש אחר גבולות המקצוע והרחבתן. המסלול פועל לקידום מעצבים-יוצרים מצטיינים בתחום הדינאמי של עיצוב ניסיוני.
מעבדות העיצוב עוסקות ביחסים שבין עיצוב לטכנולוגיה, חברה ותרבות מתוך נקודת מבט רפלקטיבית השמה דגש על חשיבה באמצעות עשייה. הסטודנטים במסלול יפעלו כצוותי חשיבה לצד עבודה אינדיבידואלית וייקחו חלק פעיל בניסוח, אוצרות והפקה של תערוכות בארץ ובחו"ל- משלב הקונספט ועד ההצבה והטקסט המלווה של התערוכה. יתנסו בעבודת סטודיו, מתודולוגיות של מחקר יוצר, ביקורת תרבות, אוצרות, שכלול שפה עיצובית עצמאית ומיצובה בתמונה רחבה יותר של עשייה בינלאומית.
שיתופי פעולה לדוגמא שהתנהלו במסלול:
 MAKE IT LEO - שיתוף פעולה עם החברה ההולנדית אשר בחן את המושג "שליטה" בהקשרים של הדפסה תלת מימדית ועיצוב.
 STATE OF DESIGN BERLIN- שיתוף פעולה עם יוצרים ישראלים בברלין, סביב שאלות של הגירה, שפה וזהות, אשר הוצגו בתערוכה משותפת במסגרת שבוע העיצוב בברלין במאי 2016.
בוגרי המסלול משתלבים כאוצרים, מרצים לעיצוב, מובילי חדשנות ומחקר, יוצרים עצמאיים פעילים המציגים בארץ ובחו"ל.

'ניהול עיצוב וחדשנות' (Design and Innovation Management) 
מסלול ניהול עיצוב מאפשר למעצבים לחקור ולהתפתח בתחומים חדשים שבהם ההשכלה העיצובית תהווה יתרון תחרותי. המסלול עוסק בשכלול חשיבה עיצובית כבסיס לחדשנות עסקית ושינוי חברתי דרך שלושה תחומי ידע עיקריים:
עיצוב ככלי אסטרטגי וכאמצעי לצמיחה עסקית - ניהול עיצוב שם את המעצב בעמדת מקבל החלטות תוך שהוא עושה שימוש בחשיבה עיצובית כבסיס לזיהוי צרכים, ניתוח מגמות, אפיון מוצרים, וניהול תהליכים. ניהול עיצוב עושה שימוש בכלים מעולם העיצוב ובכך מבדל ומייצר יתרון למעצב כיזם וכמנהל בארגון.
עיצוב ככלי מחקרי - מתודולוגיות מחקר וניתוח העושות שימוש בכלים מעולם העיצוב לכדי זיהוי צרכים ואפיון פתרונות מבוססי עיצוב. מחקר עיצוב שם את המשתמש במרכז ובוחן את סביבת השימוש והחיים של מוצר או שירות במטרה לייצר למשתמש ערך חדש.
עיצוב ככלי חווייתי -  מבט רחב על הסביבה בה מתקיים מוצר באמצעות כלים ומתודולוגיות מעולם העיצוב. בחינת חוויית הלקוח והגורמים המשפיעים עליה מתוך כוונה לעצב מערך שירות הוליסטי ולהוביל מהלכי שינוי תרבותיים וחברתיים.
 
שיתופי פעולה לדוגמא שהתנהלו במסגרת המסלול:
שטראוס - איתור הקטגוריה הבאה של מוצרי החברה לפי יעד כלכלי מוגדר.
עיריית ירושלים - בחינה מחדש של השירותים לציבור.
משטרת ישראל, מוקד 100 – עיצוב שינוי.
 
בוגרי המסלול משתלבים כמנהלי מוצר ומנהלי חדשנות בעולם העסקי, כמובילי שינוי בארגונים ובגופים עירוניים וכיזמים בחברות פרטיות וציבוריות או במיזמים אישיים.