18.10.19
גלריות ועבודות > גלריה ראשית

גלריה ראשית

בצלאל 2019 תערוכת סוף שנה: טעימות
ניב פרידמן, איש היעלים
, 2019, שנה ד', אמנות

"אשרי האיש שיכולתו ורצונו עולים בד בבד, והוא יכול לעשות מה שליבו חפץ" - כך פותח ישראל אהרוני, הזואולוג העברי הראשון, את ספר זכרונותיו. הספר מתאר בשפה קריאה וציורית את משלחות המחקר שעמד בראשן בין השנים 1905-1944, במטרה לצוד ולפחלץ חיות נדירות לצורך הקמת אוסף הטבע הציוני הראשון. כאשר נתקלתי בספר לראשונה במדף צדדי בספרייה, נשפתי על האבק שהצטבר בין הדפים. הופתעתי מהטענה המפוכחת שעולה מתוך דבריו של אהרוני בפתח ספרו; ישנם שני סוגים של אנשים, אלו שהתמזל מזלם לחקור את העולם ואלו פחותי המזל שנגזר עליהם להיות מושאי המבט והמחקר. ככל שהעמקתי לקרוא מצאתי גישה פטרונית ואוריינטליסטית באופן שבו הוא בחר לתאר הן את החי והן את התושבים של ארץ ישראל בתחילת המאה שעברה. מנקודת תצפיתו כחוקר מערבי אין הבדל בין דומם, אדם וחיה - כולם מושאי מחקר שווים להתבוננות ולביקורת קפדנית.

בעקבות המפגש המורכב עם דמותו של אהרוני, התחלתי אני במסע משלי על מנת לגלות את הסודות שהוא הסתיר בין שורות ספרו. ביקרתי באוסף הפוחלצים שלו ששמורים במרתפים של גבעת רם, יצאתי במרדף אחר יומניו האבודים בארכיון של הספרייה הלאומית וערכתי ראיונות שונים עם אנשים שמכירים את חייו ופועלו. לאחר שהצטברו בידי החומרים, עצרתי והבנתי שבמהלך המסע סיגלתי לעצמי את המבט עליו אהרוני מדבר בתחילת ספרו, אך הפעם אהרוני עצמו הפך למושא המחקר שלי. 

העבודות השונות בתערוכה הן פרי המחקר שערכתי וכל אחת בדרכה מציעה כיוון מחשבה אחר לשאלה שהנחתה אותי מה ההבדל בין נקודת המבט של האמן לנקודת המבט של החוקר? בארון הזכוכית מוצגים מסמכים ארכיוניים מאוספי האוניברסיטה. במסכים הדיגיטליים מוצגים רישומים המתארים את המפגשים שלי עם אנשים שונים שראיינתי במהלך המחקר. בסרט ״איש היעלים״ דמותו של ישראל אהרוני מגיעה למצפה רמון של שנת 2019 ובעקבות מפגש עם אחד מהעובדים במלון מקומי, איש היעלים נאלץ להתמודד עם השאלה האם ניתן לגשר בין נקודת המבט של האמן לזו של החוקר? האם ניתן לגשר בין הצו המוסרי, המדעי שאומר ש״אסור להאכיל את היעלים״, לבין החלטה שונה, כזו שבוחרת לא להקשיב לשלטים?

תודה מיוחדת לעופר צמח, מנהל הארכיון של האוניברסיטה העברית בירושלים על השאלת המסמכים הארכיונים, לפרופ׳ רבקה רבינוביץ׳ ולגלי ביינר מאוספי הטבע הלאומיים, לסבטה ולכל צוות המכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה העברית.

הראש של ישראל אהרוני בצנצנת נוצר בשיתוף פעולה עם הציירת עלמא גרשוני.

ניב פרידמן
שנה ד'
איש היעלים
2019