העבודות בעמודי הפורטפוליו נבחרות ומועלות על ידי הסטודנטים והבוגרים של בצלאל מתוך עבודות שעשו במהלך התואר ואחריו.

 

גלריות ועבודות > תיקי עבודות

תיקי עבודות

יעל פרבר (צילום > בוגר > 2012)
כלי קיבול של אלימות
מלאך ההיסטוריה / ולטר בנימין * יש תמונה של קליי הנקראת Angelus Novus. מתואר בה מלאך, הנראה כאילו הוא עומד להתרחק ממשהו שהוא נועץ בו את עיניו. עיניו קרועות לרווחה, פיו פעור וכנפיו פרושות. כך נראה בהכרח מלאך ההיסטוריה. הוא מפנה את פניו אל העבר. במקום שם מופיעה לפנינו שרשרת של אירועים, רואה הוא שואה אחת ויחידה, העורמת בלי הרף גלי חורבות אלו על אלו ומטילה אותם לרגליו. בלי ספק היה רוצה להשתהות, לעורר את המתים ולאחות את השברים, אבל סערה הנושבת מגן-העדן נסתבכה בכנפיו והיא עזה כל-כך, שהמלאך שוב אינו יכול לסגרן. סערה זו הודפת אותו בהתמדה אל העתיד, שהוא מפנה אליו את גבו, ובאותה שעה מתגבהת ערימת ההריסות לפניו עד השמיים. מה שאנו מכנים קידמה הוא הסערה הזאת. * ולטר בנימין, "על מושג ההיסטוריה, תזה ט'", מבחר כתבים, כרך ב:הרהורים (תר': דוד זינגר), תל אביב, הקיבוץ המאוחד, 1996, עמוד 313. יש כמה דרכים להסתכל על צילום כעל כלי קיבול. דרך אחת היא דרך הקופסא השחורה – המצלמה – שלוכדת את האור. דרך אחרת היא דרך הצופה המתבונן בתצלום ומכיל אותו בגבולות הידע של מיקומו החברתי, הכלכלי והתרבותי בפרט, ומצבו הנתון בעת ההתבוננות בתצלום בכלל. בעבודה הזו בחרתי לבחון את מערכת היחסים בין המקום לזמן בצילום. המקום מכיל שכבות היסטוריות מרובות של זמן, ועניין אותי לבחון איך הדימוי הופך לעצמאי מן הזמן שבו הוא צולם – ונקשר לזמנים אחרים. בעצם, הדימויים מבשרים על פעולה שהתרחשה בעבר וכעת חקוקה בזיכרון המקום, אשר לטענתי משפיעים על אופן תפיסת הדימוי בחווית המתבונן בהווה. 'כלי קיבול של אלימות' אינה אלא התבוננות בשורה של אתרים שהאלימות חקוקה בהם. בחלק מהצילומים הפעלתי אלימות גלויה על ידי התערבות דיגיטלית ובחלק האחר הנחתי לאלימות החבויה לשחק את תפקידה. חלק מהדימויים צילמתי באופן אינטואיטיבי ואת החלק האחר צילמתי רק לאחר שחקרתי את עברו. כך או כך, רגע הצילום מבקש להביט אחורה אל גלי החורבות שנערמו, נערמות ומתרבות סביבנו עד בלי די. את הטקסטים לדימויים לקחתי מתוך הטקסטים שהמקומות עצמם מספקים למבקרים. הדימוי משנה את אופן קריאת הטקסט, והטקסט משנה את אופן הבנת הדימוי. את הפער שנוצר ממלא הצופה והקורא, שקושר יחד את הדימויים השונים בסדרה ומוצא ביניהם מכנה משותף, שיוצא מן התוכן הנגלה והרקעים ההיסטורים.
הר יואש
צילום מטופלפוחלצים
צילוםאבן צור
צילום מטופלמודל טירת וולסבורג, טירת וולסבורג
צילוםמודל מצדה, מצדה
צילום