תואר ראשון חדש בבצלאל באדריכלות נוף בשיתוף עם האוניברסיטה העברית | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

תואר ראשון חדש בבצלאל באדריכלות נוף בשיתוף עם האוניברסיטה העברית

פורסם ב
25.7.23

בעידן של משבר אקלים, צפיפות אוכלוסייה וצמצום משאבי הטבע, ההכרה בחשיבותו של מקצוע אדריכלות הנוף הולכת וגדלה בארץ ובעולם. אדריכלות נוף הוא תחום מקצועי העוסק בתכנון ובעיצוב המרחב, ומשלב בין ניהול ותכנון מערכות טבעיות ובין תכנונן כסביבה אנושית. בעידן משבר האקלים, ציפוף האוכלוסייה וצמצום משאבי הטבע, מקצוע אדריכלות הנוף זוכה להכרה הולכת וגדלה בחשיבותו בארץ ובעולם. 

התכנית לתואר ראשון באדריכלות נוף* הנה תכנית משותפת לבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים ולאוניברסיטה העברית. זו התכנית היחידה מסוגה בישראל המשלבת לימודי אדריכלות נוף עם בסיס אדריכלי, תכנוני ותרבותי הנלמד בבית הספר לארכיטקטורה בבצלאל, יחד עם לימוד מעמיק של מדעי הצמח, אקולוגיה וסביבה בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה של האוניברסיטה העברית. זהו שיתוף פעולה יחיד מסוגו בישראל בין מוסדות הלימוד מהמובילים בעולם, שמטרתו היא להכשיר דור של אדריכלי/ות נוף, בעלי תפיסה תכנונית ואמנותית בתחומי האקולוגיה והסביבה. 

התכנית גובשה על ידי סגל הוראה של בית הספר לארכיטקטורה בבצלאל וסגל הוראה בתחומי מדעי הצמח, האקולוגיה והסביבה מהפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה באוניברסיטה העברית ונפרשת על פני ארבע שנות לימוד.

בראש התכנית לאדריכלות נוף תעמוד פרופ' אליסה רוזנברג, אדריכלית נוף ופרופסור בתכנית לתואר שני בעיצוב אורבני בבצלאל וכן פרופ' (אמריטה) באוניברסיטת וירג'יניה, שם לימדה בין השנים 1989-2007 וכיהנה כראש המחלקה לאדריכלות נוף. 
פרופ' רוזנברג חוקרת את הנוף כפרקטיקה תרבותית ומודל לעירוניות, ומשלבת בין התחומים של אורבניזם, אקולוגיה ועיצוב נוף. מחקרה מקשר בין אדריכלות נוף עכשווית ועיצוב אורבני, בדגש על נופי תרבות, נופים פוסט-תעשייתיים, תשתיות ירוקות וניידות. פרסומיה האחרונים העוסקים בנופים ישראלים, כגון, "הטיילת של תל אביב", ו"הקיבוץ כמעבדה ל-”מודרניזם הנופי" הישראלי", זכו להדים רבים ולהכרה בינלאומית.
 
התכנית המשותפת של בצלאל והאוניברסיטה העברית תכשיר דור חדש של אדריכלי ואדריכליות נוף בארץ עם ידע אינטגרטיבי ורב־תחומי, תוך הנחלת הכלים ההכרחיים לעיצוב הנוף העירוני והאזורי במאה ה־21. 

ההרשמה לשנת הלימודים הקרובה החלה. מפגש מועמדים/ות יתקיים ביום שלישי, 8.8.23 בשעה 10:00 בבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים, קמפוס ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, רח' זמורה 1, מרכז העיר ירושלים. לפרטים והרשמה.

* הענקת התואר מותנית באישור המל"ג (כמקובל בתכניות חדשות בהליך הסמכה).
* היות שהתכנית אושרה זה עתה, פתיחת התכנית כבר בשנה"ל תשפ"ד מותנית במינימום נרשמים.