מה משמעותו של הצבע האדום? | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

מה משמעותו של הצבע האדום?

פורסם ב
11.4.24

מעטים הצבעים שהם פרדוקסליים כל-כך ובעלי יכולת לקלוט משמעויות חדשות בתקופות שונות כמו אדום. זהו צבע המציין (בין השאר) אהבה, תשוקה, מלחמה, דם, פחד, סכנה, כעס או בושה. בספרו אינטראקציה של צבע משנת 1963 כתב מורה הבאו-האוס יוזף אלברס: "אם אומרים 'אדום' ויש חמישים אנשים שמאזינים, ניתן לצפות שיהיו במוחם חמישים אדומים... ודי בטוח שכל הגוונים האלו יהיו שונים זה מזה". ואכן, לרוב הצבעים יש גוונים רבים, אבל נדמה שלאדום (בגלל השימוש הרב בו) יש הרבה יותר גוונים מצבעים אחרים ובהתאם יותר משמעויות.

האדום הוא צבע שנהוג לכבד בו את המתים (פרח דם המכבים בארץ או הפרג באנגליה) אך גם זה שמורה לנו לעצור ברמזור או כנורת אזהרה שמשהו השתבש במנוע של הרכב. בדרום-מזרח אסיה, לעומת זאת, אדום הוא צבע של שמחה, אומץ, פוריות, תשוקה ומזל ולכן שמלות של כלות הן בצבע אדום, אבל בתיאטרון ובאמנות יפנית שיער אדום הוא סימן של שד. אם יש לך מזל תקבל.י זר של שושנים אדומות המביעות אהבה ואם לא את.ה עלול.ה למצוא את עצמך תחת אזעקת 'צבע אדום'.

האדום הוא אקלקטי באותה מידה ולעיתים גם סותר כשמדובר בפוליטיקה. מאז קיץ 1789, כאשר המהפכנים הצרפתיים לבשו כובעים אדומים (מצנפת פריגית) הפך הצבע לשם נרדף לרדיקליות, מרד, מחאות, חילוקי דעות וחתרנות. הדגל האדום התנוסס מעל פריז כסמל הן למהפכה של 1848 והן כסמל של הממשלה הסוציאליסטית שנקראה ה"קומונה של פריז" בשנת 1871. הוא הפך לאחר מכן לסמל ההצלחה של משטרים קומוניסטים מברית המועצות ועד לסין. יו"ר המפלגה הקומוניסטית הסינית מאו דזה-דונג עודד את הסינים בשנות השישים של המאה ה-20 לקרוא את הספר האדום שלו, אולם אדום הוא גם הצבע של המפלגה הרפובליקנית הימנית בארה"ב.

האדום אמנם בעל משמעויות שונות בהתאם להקשר שלו, אך לאף אחד אין ספק שבגדים בצבע אדום נועדו לתבוע תשומת לב ולהיות אלמנט שמדגיש את המוצרים הצבועים בו. הנה לדוגמא שני מוצרים שהשתמשו בצבע הזה כדי לתבוע תשומת לב: אדום היה הצבע שנבחר על ידי אטורה סוטסאס (Ettore Sottsass) ל"וולנטיין", מכונת הכתיבה הניידת הראשונה שפיתח עבור חברת אוליבטי בסוף שנות השישים ונועדה לשמש כהגדרתו "בכל מקום למעט משרד". הוא אמר אז "לכל צבע יש היסטוריה.... אדום הוא צבע הדגל הקומוניסטי, הצבע שגורם למנתח לנוע מהר יותר וצבע התשוקה". הצבע הזה העביר את הרוח השובבה של אמנות הפופ של התקופה והעמיק את משמעותו של השם שניתן לה - "ולנטיין". הצבע האדום שלא היה נהוג במכונות כתיבה, הפך אותה למוצר אופנתי עד שסלבס שונים (כמו דויד בואי) הסתובבו והצטלמו איתה. 

תמונה

Olivetti Valentine, מכונת הכתיבה הניידת הראשונה, 1969

שימוש דומה בצבע אדום נעשה בנעלי השטן של קולקטיב MSCHF. זהו קולקטיב אמנות פרובוקטיבי שהוקם בשנת 2016 ומשבש את משמעותם של מוצרים קיימים. כך למשל, הם קנו הדפס נקודות של האמן דמיאן הירס ואז גזרו ומכרו כל נקודה ב 480 דולר, הנייר שנותר עם 88 חורים נמכר במחיר של 261,400 דולר. לאחר מכן הם יצרו את Birkenstocks, קו סנדלים העשויים מרצועות עור שנחתכו מתיקי בירקין של הרמס.

העבודה האחרונה שלהם נערכה בשיתוף פעולה עם הראפר ליל נאס (Lil Nas X) כחלק מוידיאו החדש שהוציא. זו הייתה אינטרפרטציה על נעל של נייקי (Nike Air Max 97), שעליהם הם הוסיפו באדום את סימן השטן, צלב הפוך, את המספר 666 וגם טיפת דם אנושי שהדגישה את האדום של הסוליה.

הנעליים הוצעו ברשת תמורת 1,018 דולר בהתייחס לכאורה לפסוק מהספר לוקוס 10:18 בברית החדשה: I saw Satan fall like lightning from heave ובהתאם עיצבו אותה בצירוף של שחור ואדום כצבעי השטן. כל 666 הנעלים נמכרו דקה אחת אחרי שיצאו.

תמונה

Lil Nas X’, unofficial ‘Satan’ Nike shoes

 

כתב: פרופ' אורי ברטל
מרצה במחלקה לתרבות חזותית וחומרית

קראו עוד במגזין המחלקה >>

InstagramFacebook