איך לשוחח; איך להכיר אדם אחר: סדנה בכתיבת ראיון

קוד
24000108
שעות אקדמיות
30
נ"ז
2
סמסטר א
יום
חמישי
בשעה 12:00 - 13:30

מטרת הסדנה היא להעמיק את היכרותם של הסטודנטים עם הסוגות העיתונאיות-ספרותיות שנכנסות תחת הכותרת: ראיון.

הראיון, או השיחה עם דמות ידועה – בתחומי היצירה והחברה השונים – היא צורה עיתונאית שמאפשרת להעמיק בהיכרות עם דמות משפיעה, עם התפישות שלה, עם הדרך שעשתה כדי להגיע לעמדת ההשפעה. ראיון במיטבו מצליח לפזר דעות קדומות, להסיר תוויות ותגיות, לפרק מוסכמות, לגעת בדמות המסוימת שמאחורי הפרסונה המפורסמת. ראיון טוב עוזר לנו להבין כיצד יוצרים ובעלי השפעה סוללים את דרכם, מעצבים את דמותם ואת דרכם; בזכותו נוכל לדעת טוב יותר את האדם הידוע ולהבין טוב יותר את החברה שהצמיחה אותו.

הסטודנטים יכירו מגוון אפשרויות לכתיבת ראיונות: מגוון שנע בין הראיון המיידי, בצורת שאלות ותשובות, דרך המונולוג, צורת כתיבה שמעלימה את השאלות ומשאירה את דברי המרואין כרצף של סיפור או הרצאה, ועד לפסגת הכתיבה בשדה הראיונות: רשימת הדיוקן, שבה הראיון והתחקיר מומרים ליצירה בפרוזה, שמפיחה חיים בדמות מורכבת – בחייה האישיים, במעשיה וברעיונותיה.

בסדנה נשאב השראה ממיטב הכתיבה בשלושת סוגי הראיון: שאלה-תשובה, המונולוג ורשימות הדיוקן. נתמקד בדיוקנאות של אמנים, כמו אלה של  קלווין טומקינס "בניו יורקר", ובראיונות עם יוצרים מסוגים אחרים.

הסטודנטים יתנסו בכתיבת ראיונות מידיים ומונולוגים – אבל עיקר הסדנה יהיה עבודה מעמיקה על רשימת דיוקן אחת.

תוך כדי עבודה הם ילמדו ללכת בעקבות הסקרנות, לשאול שאלות, לערוך תחקיר, לגשת למרואיין אחרי שלמדו כל מה שאפשר ללמוד עליו מחומרים מפורסמים, לשמור על כבוד המרואיינת, לשאוף לדיוק ולנאמנות למידע מבוסס, להבחין ברקע של המרואיינת – התקופה, המעמד, המוצא, הנסיבות הכלכליות והאחרות שבתוכם היא צמחה. יחד עם זאת, ילמדו הסטודנטים שהראיון הוא יצירה שלהם, ושעליהם לספר את הסיפור שלהם, מתוך זווית הראייה שלהם; את האופן שבו הם עצמם תופשים את הדמות המרואיינת ואת דרכה בעולם.