הארץ | "והרי החדשות" עבודת הגמר של עדי קינן חושפת את התקשורת הישראלית | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

הארץ | "והרי החדשות" עבודת הגמר של עדי קינן חושפת את התקשורת הישראלית

התכנית לתואר שני בתקשורת חזותית
פורסם ב
23.8.23

בפרויקט הגמר והרי החדשות, של בוגרת התכנית לתואר שני בתקשורת חזותית, עדי קינן, מוצגים בפועל שלושה סרטונים עמוסי אינפורמציה שמוקרנים במקביל ויוצרים חלל תלת־ממדי ששואב את הצופה לתוך מערבולת מידע. פיגועים, מחאות, אירועים פליליים, פצועים, גופות, אלימות, מריבות פוליטיות ועוד ועוד. כל אלה מוצגים בתחילת העבודה ברצף, בקולאז' מהיר ועמוס, על מנת להעביר את המציאות החדשותית הישראלית. זו, מבקשת העבודה לומר, מתהדרת בכותרות פופוליסטיות ואייטמים צהובים, שתפקידם למשוך את תשומת הלב של צרכני החדשות, שסף הריגוש שלהם רק הולך והפוך גבוה יותר ויותר.

חלל ובו 3 קירות שחורים עליהם מוקרנים משפטים מתוך חדשות
עדי קינן, והרי החדשות, התכנית לתואר שני בתקשורת חזותית, 2023 (צילום: דור קדמי)

הפרויקט חושף מציאות עגומה בה אם אירוע לא צולם או לא שודר בין רגע, הוא חסר ערך. העבודה של קינן מתחברת לעבודות רבות מהעת האחרונה שעוסקות בביקורת על טכנולוגיה, רשתות חברתיות ו־AI.

ד"ר ליאת לביא, ראש תוכנית התואר השני בתקשורת חזותית, מגדירה את התקופה הנוכחית כמקבילה להמצאת האינטרנט. "אנחנו נמצאים בתקופה של שיפט דרמטי בכל הקשור לצריכת מידע, כשה־AI הופך להיות יותר ויותר דומיננטי. זה כלי שגם יכול להיות טוב, אם הוא מפוקח ומבוקר. זו בעיה של רגולציה ושומרי סף. וזה שייך לעולם הכלכלה ששולט בטכנולוגיות האלו. הבעיות נחשפו בפרויקט של קינן, שאומנם מבוסס על טכנולוגיות יותר ישנות מ־AI, אבל הוא מראה איך הכוחות הכלכליים גורמים לירידה בערך האמת. זה שיח שרק הולך ומתעצם של הצפת מידע ואובדן אמון והקצנה. זה גורם לכך שכל אחד מאיתנו נמצא בתוך תיבת תהודה מסוימת. אני חי בנרטיב מסוים ולא חורג ממנו, סף הריגוש עלה. זה גורם לעלייה של ערכים כמו כריזמה ורטוריקה מול אמת, ידע ורציונליות".

לקריאת הכתבה המלאה באתר ״הארץ״