קורא בבצלאל | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

קורא בבצלאל

פורסם ב
23.6.09

בשנים האחרונות עוברת החברה הישראלית גלגולים רבים בחזותה ובתרבותה החומרית. עת גוועת תרועת הפסטיבלים של חגיגות ה-60, אנו מבקשים לזרוק מבט אל עבר החצרות האחוריות שלנו ולבחון מחדש כיצד אנו נראים באמת. לא הלכנו לצפון תל אביב, לקיסריה או להרצליה פיתוח, אלא אל הקהילות הסמויות מן העין, המופיעות כ"בעיות שוליות" בעמודים האחוריים של מדורי החדשות. חשבנו שראוי לתת להן מקום חדש, כמי שמציגות פרופיל אחר של החברה הישראלית, כאן, עכשיו.

ערב השקה לספר יתקיים ביום שלישי, 7 ביולי 2009 בשעה 19:00
"תולעת ספרים" ככר יצחק רבין 9, תל-אביב
 
התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים, עוסקת בחקר התרבות החומרית והחזותית. הספר "חצרות אחוריות" חושף את עושרם של דברים המונחים לפנינו כמובנים מאליהם: המטבח וה"סלון", ארוחת הערב, התמונות שעל הקיר, מרחבי הפנאי, חפצי הזכרון ושלטי החוצות. כוח כה רב אך כמעט בלתי נראה משפיע על זהותנו באופן לא מודע. בחרנו קהילות קטנות באופן יחסי, השוכנות בנפרד, בתוכנו: מהגרי עבודה, קיבוצניקים, עולים מאתיופיה, חרדים, בדואים. הספר עוסק בדומה ובשונה בכל קהילה, באופן בו יחידים וקבוצות מעצבים את סביבתם החומרית ומבקשים לשלוט במרחב, בדרכים בהן נשמרת מסורת בתנאים של שינוי, מעבר, ואי ודאות. 

הספר עצמו הוא ארוע שלא היה מתממש ללא שיתוף פעולה פורה ויוצא דופן בין יוצרים לבין חוקרים: עורכי הספר ויוזמיו, יערה בר-און, היסטוריונית ומשנה לנשיא בצלאל, ועזרי טרזי, מעצב תעשייתי וראש התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי; העורכת והמעצבת הגרפית של הספר, גילה קפלן, מעצבת גרפית ומרצה בבצלאל; עורכת המשנה, ענבל ליזוריק, מעצבת ובוגרת התואר השני בבצלאל, ושרון דנציג, מעצב שהחל כסטודנט בתואר השני והיה למרצה בתכנית; לאלו הצטרפו מבחר חוקרים במדעי הרוח והחברה ומעצבים שכתבו מאמרים קצרים בנושא ועשרות סטודנטים שתרמו, כל אחד בתחומו, נקודת מבט ייחודית ורענננה על החברה הישראלית במקבץ צילומים ותקצירים מעבודותיהם. התמונות אינן אילוסטרציה למאמרים, והאחרונים אינם "מדרשי תמונה". הספר מזמין את הקורא לפרש את החיבור ביניהן ומשאיר לו מקום לאינטגרציה ולדיון.