באצבע זקורה ובאקדח שלוף: פוטו-רצח | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

באצבע זקורה ובאקדח שלוף: פוטו-רצח

פורסם ב
20.9.20
תמונה

ב-19 בדצמבר 2016 התנקש שוטר טורקי, שלא היה בתפקיד באותה עת, בחייו של שגריר רוסיה בטורקיה. האירוע המחריד התרחש בגלריה באנקרה מול מצלמות הטלוויזיה והעיתונות. ההקשר המיידי של האירוע היה גיאופוליטי, מן הסתם, והזירה המובהקת שבה הוא התנהל ושאת תנאיה הוא הפר הייתה זירת החוק והסדר. ועם זאת האירוע התקיים מול מצלמות, והוא הניב כמה דימויים מטלטלים, ובהם התצלום שבמרכז (שצילם בורהן אוזביליצ'י מסוכנות הידיעות AP).

והדימוי – יש לו חיים משלו. הוא מספר הרבה סיפורים, מעיר דימויים משנתם, מזכיר נשכחות, מעורר תהיות.

האם, לדוגמה, רק במקרה נראית הדמות הראשית בתמונה, זו העומדת על רגליה, כמו דמות מתוך סרט? האם רק במקרה היא נראית כעין הכלאה של שתי דמויות שגילם ג'ון טרבולטה (ב"שיגעון המוזיקה", 1977, וב"ספרות זולה", 1994) – לבוש דומה, תנוחה מקבילה, מחוות כמעט זהות? ובכלל, האם האווירה הקולנועית שאופפת את האירוע המתוקשר הזה כולו היא מקרית בלבד, או שהיא יכולה להעיד על זיקות גוברות והולכות בין הקולנוע ובין האירועים הנחשבים "אמיתיים" ו"חדשותיים" – זיקות שמשפיעות גם על הדימויים המתעדים "אירועי אמת" וגם על "אירועי האמת" עצמם?
 
לצד ההשפעות האפשריות של תרבות הקולנוע אפשר לאתר בתצלום סימנים נוספים, שיש שיקשרו אותם לתחום הנפש. מהי הסצנה שנגלית לעינינו? שני גברים מופיעים בה – גבר צעיר וגבר מבוגר, שלפחות מבחינת גילו היה יכול להיות אביו של הצעיר. אם כן, גבר צעיר רוצח דמות אב. דומה שכבר צפינו במחזה הזה... האם ייתכן שלפנינו מימוש של מאוויים כמוסים, לא מודעים, שהצליחו לפרוץ את כל שכבות ההגנה וההדחקה? האם ייתכן שהאירוע הזה מִתקשר, בתוך תוכו, למיניות בכלל ולמיניות הגברית בפרט? ואילו עדויות על הגבריות המאוימת מוסרים בהקשר הזה – לא לערכאות המשפטיות אלא לערכאות הנפש – האצבע הזקורה והאקדח השלוף?

האירוע הדרמטי התרחש בגלריה לאמנות, כשעל הקירות מוצגת תערוכת צילומים. יש מידה רבה של סמליות בעובדה שמן האירוע הזה נולד תצלום חדש, שהוצג לא רק בעיתונות אלא גם בתערוכות צילום, ושאף הוכתר – בתחרות צילומי העיתונות של World Press Photo ב-2017 – ל"תצלום השנה".

אם כן, מה עוד רואים בתצלום? תצלומים נוספים – תצלומים בתוך תצלום. לכן זה לא סתם עוד צילום של אירוע חדשותי: זה צילום על צילום – כלומר על תוצאות ההקשה על כפתור המצלמה. ועל תוצאות ההתנקשות בשגריר הרוסי. אין מה לומר: פוטו-רצח לכל דבר.


בקורס "מושגי יסוד בביקורת התרבות החזותית" נתבונן במגוון של דימויים חזותיים, ובעזרת התיאוריה הביקורתית נחשוף שכבות שונות של משמעות תרבותית שאצורות בהם, על פני השטח.

ד"ר אהד זהבי
מרצה במחלקה לתרבות חזותית וחומרית