מגפה ואינפוגרפיקה | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

מגפה ואינפוגרפיקה

פורסם ב
27.9.20

בימים אלו של קורונה אנו נחשפים, בעל כורחנו, לשטף עצום של מידע הקשור למגפה, להתפשטות שלה, לדרכי התנהלות ראויות ולתחזיות כאשר חלק נכבד ממידע זה מועבר אלינו בצורה חזותית. חשיבותו של המידע החזותי הפכה משמעותית עד כדי כך שרבים ממי שמופיעים במדיה, החל בכתבי הטלוויזיה וכלה במומחים דוגמת פרופ' גבי ברבש, ממתינים "עד שיעלה השקף" ורק אז פותחים בדבריהם.  מאז פרצה הקורונה לחיינו גם ההדיוטות מדברים במושגים דוגמת "מקדם הדבקה", "השטחת העקומה" ו"פיזור גיאוגרפי" (של אזורי תחלואה). כל אלו הם מושגים מדעיים שזכו לגילום חזותי, וככאלו הם משויכים לשדה מרכזי בתקשורת החזותית – האינפוגרפיקה (Infographics).

תמונה

 

אינפוגרפיקה היא הצגה חזותית המשלבת בין תמונות, טקסט והדמיית נתונים לצורך העברה בהירה וקלה להבנה של מידע מורכב.

מערכת הראייה האנושית מסוגלת להבחין במהירות ובקלות יחסית בתבניות. למעלה מ-70% מן המידע שאנחנו קולטים הוא חזותי, ונדרשת ממוחנו עשירית שניה בלבד כדי להבין סצנה חזותית. למעשה, מוחנו מעבד סימנים תוך 150 אלפיות השנייה ואנחנו מעניקים משמעות לסימנים תוך 100 אלפיות שנייה נוספות. מסיבה זו אנחנו מבינים הנחיות חזותיות הרבה יותר טוב מאשר הנחיות מילוליות ואנו משתכנעים מטיעונים המלווים בחומר חזותי הרבה יותר מאשר מטיעונים וורבאליים בלבד (פרופ' ברבש כבר אמרנו?).

אינפוגרפיקה עושה שימוש ביכולות אלו כדי לשפר את התפיסה וההבנה של מידע מורכב. היא עושה זאת תוך שימוש בגרפים, דיאגרמות, צירי זמן, מפות ותרשימי זרימה, לצד תמונות פשוטות וצבעוניות ומלים ספורות.

דוגמא מצוינת לשימוש באינפוגרפיקה מספק האתר של Kurzgesagt, המייצר סרטוני אנימציה בעלי תוכן מדעי מורכב המוצג ומונגש באופן שווה לכל נפש. והנה, בימי קורונה, כולנו נחשפים לאינסוף כרזות וסרטונים המבוססים על עקרונות האינפוגרפיקה.

 

תמונה

 

הגם שמקובל להתייחס אל האינפוגרפיקה כאל פיתוח עדכני, עכשווי, החב את התפתחותו בעיקר למדיה הדיגיטלית, השימוש בפרקטיקות חזותיות הדומות בעיקרן לאינפוגרפיקה הוא בעל ותק של קרוב למאה שנה ובעל אופי אוניברסאלי. מעניין לציין שהמאפיינים החזותיים/תפישתיים שתוארו כאן יעילים גם באוכלוסיות שידיעת הקריאה והכתיבה שלהם אינה טובה - ובעת מגיפה הרי אנו רוצים להגיע לכולם. ראו, למשל, את הכרזה שהופצה בשנת 1960 ברחבי סין במסגרת הניסיונות למגר את מחלת המלריה.

 

תמונה

 

במחלקה לתרבות חזותית וחומרית נדבר על אינפוגרפיקה בפרט, ועל המורכבות של היחסים המתקיימים בין מילה ובין תמונה בכלל, כמו גם על היבטים שונים של התרבות החזותית של המדעים.
 
ד"ר שמוליק מאירי
מרצה במחלקה