משמעותו של הצבע כחול | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

משמעותו של הצבע כחול

פורסם ב
18.4.21

"כחול ולבן, זה צבע שלי" שרים ילדי ישראל ומגבשים תוך כדי כך זהות לאומית. אך אם נשאל את האמנית הקוריאנית JeongMee Yoon מה משמעותו של הצבע ב"פרויקט הכחול" שלה (מחקר חזותי על מגדר וצבע), הרי שתאמר שזה צבע שמשמש חברות עיצוב לבניית הזהות המגדרית הגברית אצל ילדים ברחבי העולם. 

תמונה
JeongMee Yoon, The Blue Project - Jimin and His Blue Things, 2007

אם ניקח נקודת מבט גבוהה יותר מזו הלאומית והמגדרית, לא רק שנראה את הכוכב שלנו כ-big blue planet אלא שנלמד גם שכחול הוא הצבע שמצליח לעקוף כל הגדרה של לאומיות, מגדר, מוצא אתני או פוליטיקה מכיוון שאנשים מכל רחבי העולם ומכל המגדרים בחרו בו כצבע המועדף עליהם יותר מכל צבע אחר. בסוף 2019 נבחר כחול קלאסי (PANTONE 19-4052) לצבע השנה. סמנכ"ל פנטון לורי פרסמן אמרה: “הצבע הכחול מדגיש אמינות וקביעות, כל התכונות הנחוצות בקצב המהיר של העולם הנוכחי. זהו צבע שמשרה ביטחון גם מפני שהוא מזכיר לכל כך הרבה אנשים את צבע השמיים ברדת הערב. זה מרגיע, אבל גם מעורר מחשבה וציפייה”.

אך כמו צבעים אחרים, כחול הוא צבע מורכב ובעל משמעויות שונות בתרבויות שונות. כחול כהה מציין את הסדר, המשמעת והסמכות שמובעת במדי השוטרים, ואילו כחול בהיר הוא הצבע של השמיים הלא מעוננים ומביע לכן קלילות ושמחה. בזכות הרבגוניות והפופולאריות שלו, כחול הוא צבע המשמש באופן תדיר בעיצוב, החל מצבע הג'ינס שהפך לסמל התרבות הפופולארית ועד לדגלי הלאומים הממלכתיים שבלמעלה ממחצית מהם מופיע כחול.

צבע האינדיגו החל להיות מיוצר בהודו מאז המאה ה-17. הוא מיוצר מצמח הפוליגונום בתהליך ארוך ומורכב שבו העלים נמעכים, מעורבבים במים, מחומצנים, מורתחים ומצומצמים לעיסה כחולה וסמיכה. לאחר מכן משתמשים בו לצביעת טקסטיל או כצבע סימלי המסלק מחלות, חרקים ורוחות רעות כמו לדוגמא בעיר ג'ודפור שבמחוז רג'סטן שצבועה כולה בכחול. 

תמונה
ג'ודפור, העיר הכחולה של מחוז רג'סטן

צבע האינדיגו היה יקר כל כך בתקופת השלטון הקולוניאלי של בריטניה בהודו, עד שכונה "זהב כחול". גם במערב אפריקה הפיקו את הצבע הזה וכתוצאה הפך המסחר בצבע הזה להיות אלים וגרם לא פעם למוות כיוון שהעובדים נוצלו בשעות עבודה רבות ולא חוקיות כחלק מהקולוניאליזם האירופי באזורים אלו.

גם ביפן הופק צבע האינדיגו כבר במאה ה-6 ונקרא איזומה (aizome). לצבע נודעו השפעות אנטי בקטריאליות, דוחות חרקים ויעילות למניעת ריחות. לכן היו הסמוראים לובשים בגדים צבועים באינדיגו תחת השריון שלהם, כדרך להגן על גופם מפני זיהום הפצעים, ונשים יפניות היו לובשות קימונו צבוע באינדיגו לטיולי ערב בקיץ, כדי למנוע עקיצות חרקים. האמן והג'ודוקא הבכיר (בעל התואר דאן-4) איב קליין התרשם כל-כך מצבע האינדיגו היפני כאשר למד ג'ודו ביפן בשנות החמישים, עד שפיתח צבע כחול דומה אותו מיתג על שמו, 'International Klein Blue' והפך אותו למוקד עבודותיו.

אחד המחקרים המעניינים ביותר על כחול נעשה לפני כעשר שנים במעבדות של גוגל. החברה אימצה את הכחול כברירת המחדל של כל הקישורים למודעות באתר האינטרנט וב-Gmail לאחר שערכה בדיקה במטרה לקבוע איזה גוון של כחול הכי משכנע גולשים ללחוץ עליו כדי לרכוש. גוגל ערכה ניסויים על 41 גוונים כחולים ללינקים שלה, ואז בחרה באחד שנחשב בחברה כתורם מרכזי לגידול של 200 מיליון דולר בהכנסותיה בשנה שלאחר מכן.

מבחינה תרבותית נראה כי משמעותו הראשונה של הצבע הכחול כצבע השמיים והים הוא האין-סוף והמסתורין. חברת מיקרוסופט השתמשה במשמעות הבינלאומית הזו כאשר בחרה את הצבע ל"מסך המוות הכחול" (BSoD - Blue Screen of Death) - כינוי להודעה המופיעה על גבי מסך המחשב כאשר ישנה שגיאה קריטית בליבת מערכת ההפעלה וצריך, במידת האפשר, לאתחל את המחשב מחדש.


פרופ' אורי ברטל
ראש המחלקה לתרבות חזותית וחומרית