קוסאמה יאיואי ומיצגי גרילה | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

קוסאמה יאיואי ומיצגי גרילה

פורסם ב
12.12.21

קוסאמה יאיואי, מלכת הנקודות, מציגה בימים אלו במוזיאון תל-אביב והקהל אוהב אותה. לפעמים יש הרגשה שחלק מהאהבה הוא סיפור הרקע שלה אודות ההפרעה הנפשית שלה שעולה בקנה אחד עם מיתוס "האמנית המשוגעת" וזה חבל. קוסמה אכן סובלת מהפרעה נפשית, העבודות שלה עוסקות בחזרה כפייתית של נקודות אותן היא מציירת באובססיביות מגיל 10 ולאורך חייה נעה בין עבודה בסטודיו לבין אשפוזים בבתי חולים פסיכיאטרים. אך לא לטעות, קוסמה היא אמנית מחוננת שמבינה את המנגנונים של עולם האמנות ויודעת איך לפעול בו יותר מכל אמן צעיר אחר. 
 כבר בתחילת דרכה הבינה קוסמה יאיואי שכאישה הסיכוי שלה בשנות השישים להצליח ביפן הוא אפסי. היא גם הבינה שאמנות האוונגארד שלה לא תעניין את אירופה או את אמריקה, כיוון שבשנים ההן נתפסה יפן כמדינה אקזוטית שמייצרת קימונואים, בונסאי וגיישות, וכאישה יפנית היא תוצג במקרה הטוב כקוריוז אקזוטי. לכן, במקום לחכות שתוכר על-ידי אוצרים מערביים שיזמינו אותה להציג תערוכה ויטבילו אותה לתוך עולם האמנות, החליטה לסלול את דרכה באופן עצמאי בתוך עולם מורכב זה. לשם כך, היא סימנה לעצמה את שני היעדים החשובים ביותר בעולם האמנות: הביאנלה לאמנות בוונציה והמוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק. 
 מאחר והייתה אמנית מתחילה בשנים אלו, כמובן שלא הוזמנה להופיע במקומות היוקרתיים הללו. לכן, בביאנלה ה-33 שנערכה בשנת 1966 בונציה, הופיעה קוסאמה ללא שום הזמנה עם עבודת אמנות שהיא פרשה על דשא במקום ציבורי. עבודת האמנות הייתה מורכבת  מ-1,500 כדורי כסף שסודרו בשדה רפלקטיבי אינסופי שבו הדימויים של האמנית, המבקרים, הארכיטקטורה והנוף חזרו על עצמם. כאשר התבוננו בכדור, ראו הצופים והצופות את ההשתקפות שלהם בוהה בעצמם כמו במיתוס של נרקיסוס. במהלך השבוע שהציגה את המיצב, קוסמה הציבה שני שלטים: "NARCISSUS GARDEN, KUSAMA" ו-"YOUR NARCISSIUM [sic] for SALE" על הדשא. 
 בניגוד למה שמתרחש בביאנלה, היא גם מכרה את כדורי המראה לעוברים ושבים תמורת שני דולר כל אחד (המכירה הופסקה על-ידי אנשי הביטחון אחרי כיומיים). במקביל היא חילקה עלונים עם דבריו המחמיאים של מבקר האמנות הרברט ריד על עבודתה. במודע היא גם משכה את תשומת הלב ל"אחרות" שלה כאישה יפנית על ידי לבישת קימונו זהב עם אובי (חגורה של קימונו) בצבע כסף.

אין אינך רואה מייל זה לחץ.י כאן

כמה שנים לאחר מכן, בשנת 1969 הציגה שוב מיצג גרילה במזרקה של גן הפסלים של המוזיאון לאמנות מודרנית (MoMA), ושוב היה זה מיצג שלא הוזמן על-ידי המוזיאון. במיצג שנקרא ׳Grand Orgy to Awaken the Dead׳ הזמינה קוסמה משתתפים שונים שהתפשטו במזרקה והיא ציירה על גופם נקודות. גם כאן כמו במיצג בונציה ארגנה קוסמה את המיצג עד הפרט האחרון וטרחה לעשות לו יחסי-ציבור כולל הודעה לעיתונות והזמנה של צלמים לסקר את האירוע, אבל לא תיאמה את האירוע עם המוזיאון. אנשי המוזיאון שהופתעו לראות את הקהל הרחב, העיתונאים והצלמים שהגיעו לגינה, שלחו את שומרי המוזיאון לעצור את האירוע באיבו כאשר הצלמים מסקרים את השערורייה. המיצג השערורייתי ועצירתו הביאו את קוסמה להופיע על העמוד הראשון של העיתון הניו-יורקי Daily News וקוסמה אמרה על המופע – "זוהי התצוגה המוזיאלית הראשונה שלי". 
 המיצגים הפיראטים של קוסמה במרכזו של עולם האמנות זכו לסיקור בעיתונות הבינלאומית מעבר למגזינים של אמנות והראו כיצד ידעה קוסמה כבר בראשית הדרך למחות על המנגנונים שמנהלים את עולם האמנות, והמסחור של עולם האמנות תחת מנגנונים קפיטליסטים, ותוך כדי כך גם להשתמש במנגנונים אלו בדיוק כדי לקדם את עצמה בעולם.

אין אינך רואה מייל זה לחץ.י כאן

פרופ׳ אורי ברטל
ראש המחלקה לתרבות חזותית וחומרית

InstagramFacebook