על קולבים ו[א]נשים – מחאה חזותית נגד איסור על ביצוע הפלות | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

על קולבים ו[א]נשים – מחאה חזותית נגד איסור על ביצוע הפלות

פורסם ב
3.7.22

ב-25 ביוני 2022 פרסם היומון הצרפתי ליברסיון (Libération) קריקטורה המושתתת על הדגל האמריקני, אלא שהפסים הומרו בנהרות דם הנובעים מבין רגליהן הפשוקות של נשים עירומות, ואילו הכוכבים הומרו בקולבי תליה לבגדים. בחלקה התחתון של הקריקטורה נכתב: ״הפלה – יום ששי השחור״. ההתייחסות היא, כמובן, לפסיקת בית המשפט העליון של ארצות הברית מה-24 ביוני 2022, שביטלה את פסק הדין ״רו נגד וייד״ (Roe vs. Wade) משנת 1973, שקבע כי הזכות להליך הוגן כוללת את הזכות לפרטיות, ובכלל זה את זכותן של נשים לבצע הפלה מלאכותית ללא התערבות המדינה. אין זו הפעם הראשונה שבה הצרפתים ששים לעלוב באמריקנים. אבל, לא זו הנקודה המהותית, אלא העובדה שהחוק החדש הניב תוך ימים ספורים שלל עצום של תגובות כואבות וזועמות, שרבות מהן עושות שימוש בקולב כבסמל חזותי.

 

קריקטורה מהיומון הצרפתי ליברסיון (Libération)
קריקטורה מהיומון הצרפתי ליברסיון (Libération)

 

הקולב אינו נמצא שם לבדו. תקשורת חזותית מבוססת מעצם טבעה על סימנים מסוגים שונים שאמורים להיות נהירים, במידה כזו-או-אחרת, לציבור רחב ככל הניתן. אם נחזור לרגע לתורת הסימנים, כפי שהגדיר אותה צ'רלס סאנדרס פירס (Charles Sanders Peirce) ופותחה על-ידי אינספור סמיוטיקאים, הרי שהכל נמצא כאן: האשה היא סימן איקוני (סימן המובן על בסיס הדמיון שלו לדבר עצמו), בדיוק כמו ציור של גמל או של צבי בתמרורי דרכים, המבקשים להעיד על כך שגמל או צבי עלולים לחצות את הכביש. הפסים האדומים הם סימן אינדקסיקלי (סימן המקיים קשר לוגי לדבר שאותו הוא מייצג ומובן מתוך יכולת הסקת מסקנות המבוססות על נסיון החיים שלנו). כשם שעשן הוא אינדקס לאש ועננים שחורים הם אינדקס לסערת גשמים, כך שלולית הדם היא אינדקס לפעולה הגניקולוגית האלימה שהתבצעה. ולבסוף, הקולב הוא סימן סימבולי (סימן שמשמעותו מובנת רק מתוך פיענוח המבוסס על לימוד של הקשרים ומוסכמות תרבותיים), ממש כשם שמגן הדויד הוא סימבול (סמל) של יהדות ומאזניים הם סימבול של צדק. קולב המעילים עשוי המתכת היה לסמל של הפלות עצמיות באמריקה שלפני ״עידן רו״, עת שנשים נאלצו לעשות שימוש בחפצים ביתיים שאותם החדירו לצוואר הרחם, על מנת לסיים הריונות בלתי רצויים, מהלך שהסתיים לעתים קרובות בפציעה, בעקרות ואף במוות. לאורך השנים הונפו קולבים כסימן סימבולי בתהלוכות ובהפגנות שהתקיימו, מתקיימות ולבטח ימשיכו להתקיים ברחבי העולם נגד חוקים האוסרים על הפלות, בפרט, ובעד זכות האישה על גופה, בכלל.

 

טאמבנייל ניוזלטר תח׳׳ח-הפלות
הנפת קולבים בהפגנה למען זכויות האישה על גופה

 

וכך, השילוב המתקיים בקריקטורה האמורה בין שלושת סוגי הסימנים והכללתם בדגל (כשלעצמו דוגמה מופתית לסימן סימבולי) הוא מתוחכם, מצד אחד, אבל מובן לציבור רחב, מצד שני. זאת, כמובן, בתנאי שהצופים.ות מודעים.ות להקשרים של אירועי השעה ואמונים.ות על השיח האקטואלי. מן הבחינה הזו, הקולבים הנישאים בתהלוכות דומים לחזיות של הפגנות שנות הששים ולכובעי הצמר הורודים, ה-Pussy Hats, של מצעד הנשים (Women’s March) בינואר 2017 ובינוארים שבאו לאחריו. אלו כאלו מהווים סמלים לנשיות על היבטיה השונים – השפלה, מחד גיסא, והעצמה, מאידך גיסא.

 

מדבקת תמרור - איסור הפלות
מדבקת תמרור - איסור הפלות

 

ואם במערכות סימנים עסקינן, הרי שלא ניתן להתעלם ממדבקת התמרור המשלבת בין הסימן האוניברסלי של האיסור לבין הקולב של ההפלות העצמיות. מטבע הדברים וברוח התקופה, הראשונים להגיב הם מעצבי תקשורת חזותית. ברחבי הרשתות החברתיות ואתרי המכירות מוצעים שלל מוצרים (כרזות, מדבקות, סיכות וחולצות) שהקולב מככב בהם. לעד ייזכר שערו של מגזין הניו יורקר מה-13/20 בפברואר 2017, שבו כיכב הלפיד הכבוי (John W. Tomac, Liberty’s Flameout) – הלפיד שאותה נושאת ההאנשה של ה״חירות״ בפסל שהפך לאחד מסמליה האולטימטיביים של ארצות הברית (1886). ועתה, כאשר החירות האמריקנית מזילה דמעה וממירה את הלפיד בקולב, נדמה שאין טעם להכביר מלים.

 

החירות האמריקנית אוחזת קולב
החירות האמריקנית אוחזת קולב

 

קראו עוד במגזין המחלקה >>

 

ד״ר נעמי מאירי-דן
מרצה במחלקה לתרבות חזותית וחומרית

FacebookInstagram