עיצוב תעשייתי ומלחמה | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

עיצוב תעשייתי ומלחמה

פורסם ב
28.8.22

התערוכה ׳Victor Papanek: The Politics of Design׳ (שהוצגה במוזיאון ויטרה ב-2019) הציגה לא רק את אחד המעצבים החשובים ביותר במאה ה-20 אלא גם את הרעיון שעיצוב הוא פוליטי. אחת האמירות המפורסמות של ויקטור פאפאנק הייתה: ״ישנם רק מעט מקצועות שיותר מזיקים מעיצוב״. הוא אמר זאת כדי לטעון שעל מעצבים להכיר בכוחו של העיצוב, ובכמה הוא יכול להזיק לסביבה ולאדם אם לא מעצבים בחוכמה. טענתו הפרובוקטיבית ביקשה להסביר כי על המעצב מוטלת אחריות רבה לחברה ולסביבה וכי מעשה העיצוב צריך להיות חדשני, שונה ורדיקאלי כדי שיתרום לסביבה. מעצבים מבחינתו צריכים לעזור לתושבים בארצות העולם השלישי, ליצור עיצוב אקולוגי וסביבה בת-קיימא, כמו גם להיות פעילים במאבק האנטי-קפיטליסטי. כמעצב פוליטי, פאפאנק היה בוודאי תומך בפעילות שעושים כיום מעצבים באוקראינה.

כשרוסיה הכריזה מלחמה על אוקראינה, מעצבת הפנים אולגה טרפייבה (Olga Terefeyeva) שהתה בקייב במשך כמה ימים, לפני שעברה לעיר הולדתה ליתר ביטחון. משם היא פנתה למעצבים ויצרנים ברחבי אוקראינה כדי לזהות מה הם יכולים לעשות כדי לעזור למאמץ המלחמתי. מכיוון שלחלקם הייתה אספקה מספקת של מתכת וגישה לציוד הדרוש לחיתוך ולריתוך, ואחרים יכלו להציע הובלה, הם החליטו לעזור לעצור את ההתקדמות הרוסית על ידי תכנון ויצירת מחסומים נגד טנקים רוסיים שמוכרים בשם – ״קיפודים צ'כים״.

מלחה ועיצוב תעשייתי

 

השימוש הראשון של ה״קיפודים״ היה בצ'כוסלובקיה בשנות ה-30 כנגד הפלישה של הגרמנים. ה״קיפודים״ מורכבים משתיים או שלוש חתיכות של פלדה מעורגלת (כגון פסים של רכבת או קורות פלדה תומכות בצורת H), אשר מרותכות יחד כדי להציב שלושה בסיסים על הקרקע כתומכים, כאשר האחרים מזדקרים כלפי מעלה. כאשר הם מקובצים, הם יוצרים מחסום קשיח מספיק כדי לעצור כלי רכב משוריינים, כיוון שהם נתקעים מתחת לטנק או יוצרים נקב בגלגלים של רכב משוריין. הם יעילים במיוחד כדי לייצר מארבים. מאחר והחיילים האוקראינים יודעים היכן יעצרו ה״קיפודים״ את המשוריינים, הם יכולים לארוב בקרבת מקום ולפתוח באש כאשר הטנקים נעצרים לפתע.

אולגה לא פעלה לבדה – היא התייעצה עם אחיה, קצין בצבא האוקראיני, והזמינה מעצבים אוקראינים רבים כמו ולאדימיר נפיובודה(Volodymyr Nepiyvoda) מקבוצת העיצוב האוקראינית ׳YOD׳, ומעצב המתכת טוליק קריבניש(Tolik Kryvanych), שהמציאו גרסאות משלהם לתבנית העיצוב של ״הקיפוד הצ'כי״. הקיפודים שלהם נשלחו לכוחות אוקראינים בחזית עם רוסיה.

עיצוב תעשייתי ומלחמה2

 

קראו עוד במגזין המחלקה >>

 

פרופ' אורי ברטל
ראש המחלקה לתרבות חזותית וחומרית
 

FacebookInstagram