מערכת בצלאל | שיחה עם ראש המחלקה לצורפות ואופנה שלי סתת-קומבור | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

מערכת בצלאל | שיחה עם ראש המחלקה לצורפות ואופנה שלי סתת-קומבור

על תחילת דרכה בבצלאל, ההישגים הבינלאומיים של המחלקה והחזון לעתיד
פורסם ב
2.5.24

את עומדת בראש המחלקה שלמדת בה. איך הגעת ללמוד בבצלאל?

"לבצלאל הגעתי עם תשוקה להיות מעצבת נעליים. התחום לא היה מפותח בארץ ועניין אותי מאוד. בשנה השלישית שלי ללימודים השתתפתי בקורס נעליים ויצרתי זוג נעליים מיוחד מאוד מפרספקס אדום (!) לשמחתי זכיתי בפרסים רבים על הפרויקט הזה מה שחיזק אצלי את הרצון להביא נקודת מבט חדשה ורעננה בתחום עיצוב הנעליים בארץ ובעולם, וכך היה. עם סיום הלימודים הקמתי עם בן הזוג שלי אילון את מותג הנעליים coupleof."
 

תמונה


התחום עבר ועובר מהפכות מאז לימודייך במחלקה. מהו לדעתך תפקיד המעצב/ת בימים אלו?

"בימים אלו ובכלל תפקיד המעצבים/ות הוא להפוך את העולם לטוב יותר. האתגר הוא גדול מאוד לאור הידיעה שאנחנו נמצאים בתקופה מורכבת בכל ההבטים האפשריים. כידוע, הבגד/תכשיט/אביזר הם האמצעי להביע את הזהות שלנו, הייחוד שלנו. ראינו את הכוח והעוצמה באים לידי ביטוי בשימוש בסרטים הצהובים, בדיסקיות ועוד. מיד עם פרוץ המלחמה, הקמנו במחלקה יחד עם שלי בונה ושנית אדם את מיזם ״מתפרת חירום״ שסייע לכל מה ומי שנדרש לעזרה. כך בא לידי ביטוי הכוח שלנו כקהילה מחלקתית ואקדמית."
 

נשים במתפרה
מתפרת החירום בבצלאל

אילו ממשקים חדשים מתאפשרים בעקבות ה-AI ופיתוחים טכנולוגיים נוספים שצוברים תאוצה?

"ניתן לראות את הממשקים בין המרחב הדיגיטלי למרחב הפיזי ואת התמיכה זה בזה. ההבעה הדו ממדית דרך סקיצה ופיתוח קולקציה תחילה ברישום ידני והעברתו ל-AI - טקסטורה, חומר, גזרות וכו'. במקביל  ובצמוד עשייה של סקיצות, תהליכי עבודה עם חומרים מגוונים ועד לייצור היחידני הקרפאטי  של ONE OF A KIND."
 

בגדים בהדפסת תלת מימד
נועה אזרזר, Fantasea, פרויקט גמר, 2023

איך זה בא לידי ביטוי במחלקה?

״המחלקה לצורפות ואופנה היא המחלקה היחידה בישראל, ובין היחידות בעולם, העוסקת בסביבת הגוף – צורפות, לבוש, נעליים, תכשיטים, תיקים, משקפיים, שעונים ועוד. אנחנו מעודדות עשייה מגוונת שמחברת מספר רב של מיומנויות לצד פיתוחים טכנולוגים מתקדמים. זה היופי שלה וזה הייחוד שלה בזירה המקומית והבינלאומית. כל זה לצד פיתוח קונספטואלי ובשורה עיצובית ייחודית לכל סטודנט/ית - יחד נהפוך את העולם לטוב יותר. המחלקה מעניקה מעטפת וסל כלים חדשני לכל החיים.״
 

נור קימרי, השלם בעצמו, פרויקט גמר, 2023 | גל נל דהן, Echoes of Self, פרויקט גמר 2023
נור קימרי, השלם בעצמו, פרויקט גמר, 2023 | גל נל דהן, Echoes of Self, פרויקט גמר 2023

ואם כבר מדברות על חדשנות, תסבירי לנו מה זה דיגיטל קראפט?

״זירת הדיגיטל קראפט במחלקה מחברת בין הטכנולוגיות המתקדמות של הדפסה תלת ממדית שכוללות, סריקה, תכנון דיגיטלי, הדפסה ועיבוד של התוצר הסופי. בתהליך העבודה הסטודנטית מביאה לידי ביטוי כישורים ומיומנויות יוצאות דופן, עבודה עם מתכות, עור חומרים רכים והדפסות תלת ממד. כך נוצרים תוצרים פורצי דרך וייחודיים. המטרה של המחלקה היא להיות בחוד החנית של הטכנולוגיה, להוביל ולהתוות את הדרך לקראת הטמעת הכלים והמתודולוגיות החדשניות, אל תוך העשייה המסורתית וליצור בכך את ה-CRAFT החדש, בשדה המקומי והבינלאומי.״ 


״מידי שבוע אני מקבלת חדשות מרגשות על הישגים בינלאומיים של המחלקה״

שער ווג  | תמר אלון, מחשב זהות מחדש – קרבה מבעד למסך, פרויקט גמר, 2023
שער ווג | תמר אלון, מחשב זהות מחדש – קרבה מבעד למסך, פרויקט גמר, 2023

אתם/ן בקשר עם הבוגרים/ות? מה קורה ביום שאחרי התואר?

"בטח! כל הזמן. בקשר רציף. לאחרונה נערכה תערוכת נעלים בשיתוף הבוגרים/ות והסטודנטים/יות שלנו. בוגרות המחלקה ובוגריה משתלבים ואף זוכים בפרסים, במלגות ובפרסום - במגוון רחב במיוחד של תחומי עשייה: מעצבי תכשיטים ומעצבות נעליים, מעצבי אופנה ואביזרים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, חוקרות באקדמיה ואמניות ואמנים המציגים את עבודותיהם בגלריות ובמוזיאונים בארץ ובעולם. לאחרונה פרלה סיבני, בוגרת טרייה זכתה בתחרות PIERRE CARDIN, פריז והתקבלה להתמחות שם, פרויקט הגמר של תמר אלון נבחר לככב על שער Vogue Portugal בו מצולמת אמנית המיצג מרינה אברומוביץ'. מידי שבוע אני מקבלת חדשות מרגשות על הישגים בינלאומיים. מאוד משמעותי עבורי לראות איך הסטודנטים והסטודנטיות מיישמים את את הכלים למימוש היכולת האישית שנלמדו במחלקה."
 

אופיר קרטס, מטמורפוזה, פרויקט גמר, 2023 | צילום הצבה מתוך התערוכה  OUTSTANDING | תערוכת נעליים פורצות דרך
אופיר קרטס, מטמורפוזה, פרויקט גמר, 2023 | צילום הצבה מתוך התערוכה OUTSTANDING - תערוכת נעליים פורצות דרך

לקראת סיום, טיפ למעצב/ת שרוצה ללמוד בבצלאל?

"להגיע עם מוטיבציה ותשוקה וגמישות, לזכור שיש בידנו את הכוח לשנות את העולם ובעיקר להיות טובי לב"
 

ההרשמה למחלקה לצורפות ואופנה בעיצומה.
בואו לשמוע עוד ביום הפתוח:

יום שלישי | 21.5.24 | 11:30 - מפגש במחלקה לצורפות ואופנה
חדר 173, קומה 1
בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים
קמפוס ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, רח' זמורה 1, ירושלים

לפרטים והרשמה