איך נראה וירוס הקורונה? | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

איך נראה וירוס הקורונה?

פורסם ב
3.5.20
תמונה
4 קורונה
הדמיה

ביליוני אנשים ברחבי העולם תיארו לעצמם את וירוס הקורונה באותה צורה: עיגול אפור מחוספס עם קוצים אדומים לא סימפטיים. האיור שהפך ללוגו הרשמי של המחלה נוצר על-ידי שני מאיירים מהמרכז לבקרה ומניעת מחלות בארה"ב: אליסה אקרט ודן היגינס.

אקרט והיגינס קיבלו בינואר 2020 את המשימה לייצר ייצוג חזותי של Covid -19, והתבקשו לעצב זאת כך שהאיור יעודד את הציבור ברחבי העולם להבין את הסכנה של הוירוס הספציפי הזה כדי שיקחו ברצינות את הוראות הבידוד. אקרט והיגינס ביססו את הדמיית המחשב שלהם הצורה שבה נראה באמת וירוס הקורונה תחת מיקרוסקופ, אך שינו אותו כך שיתאים לדרישות והמטרות של מרכז הבקרה למניעת המחלות.

אקרט סיפר לניו-יורק טיימס שהם ייצרו כדור שמנמן בעל טקסטורה אפורה כדי שיראה אמיתי כך שאנשים ירגישו שהם יכולים לגעת בו (או הוא בהם). כדי להעביר את המסר של הסכנה של הוירוס הם יצרו צורה ייחודית לפרוטאין-S שמכסה את הוירוס Covid-19 בדומה לכל וירוס אחר. הקוצים או הפרוטאין-S, שמאפשרים לוירוס להידבק לתאים של אדם, הוצגו במקרה הזה בצורה מפחידה של קוצים מחוספסים בצבע אדום – צבע המסמל דם, סכנה או טרור ולקוצים יצרו המעצבים גם צל מבשר רעות. המעטפת או פרוטאין-E שעוזר ל-Covid-19 להיכנס לתא אדם והממברנה של פרוטאין-M שמעניק לוירוס הקורונה את צורתו מיוצגים בצורה קטנה יותר בצבעי צהוב וכתום.    
למעשה, יש הרבה יותר פרוטאין-M מאשר כל דבר אחר על וירוס הקורונה האמיתי, אבל אקרט והיגינס לקחו החלטה עיצובית חכמה להציג את פרוטאין-S בצורה מוגדלת ורבה יותר. זאת בשביל להציג את העובדה ש Covid-19 מדבק פי עשרים מסארס. התכונה המדבקת של הוירוס מוצגת לכן בצורה מוגדלת ומאיימת

איור של וירוס הקורנה הוא אינו האיור היחיד שבו מעצבים מתרגמים את מה שאיננו יכולים לראות בכדי שנוכל להבין או להשתמש במוצר מסוים. כל ממשק של תוכנה ואפליקציה או שלטים בכביש הם עבודה של מעצב או מעצבת שמתרגמים את שורות הקוד או חוקי התנועה לאיור שיהיה מובן לכל בני אדם לשימוש יום יומי. לכן, בין שאר תפקידיהם, המעצבים הם מתרגמים של חוקים וערכים חברתיים לממד חזותי, וביכולותיהם להציג זאת בצורות שונות (ולא פעם מניפולטיביות) המעבירות מסרים שונים לציבור ומקפלים בתוכם אג'נדה חברתית ופוליטית. אייקונים חזותיים אלו לא פעם מפעילים פיזית ורגשית את בני האדם המשתמשים בהם.

דוגמא מעניינת להתגלגלות האיור בעולם, היא המשטרה של העיר צ'נאי בדרום הודו שבשביל לאכוף את חוקי הסגר הלבישה על השוטרים בעיר קסדות המדמות את וירוס הקורונה. הקסדות, אמרו השוטרים, עושות את העבודה טוב יותר מכל התראה אחרת בגלל המבע החזותי שלה במרחב הציבורי.

4 דימוי 2

 

פרופ׳ אורי ברטל
מרצה במחלקה לתרבות חזותית וחומרית