איזו מסיכה לובשת ביורק? | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

איזו מסיכה לובשת ביורק?

פורסם ב
10.5.20

מעצב ומדען נכנסים ביחד למעבדה...  לא, זו אינה התחלה של בדיחה. זו דווקא תופעה שתופסת מקום מרכזי בעולם העיצוב החדש ומצביעה על ההכרה של המדענים בסט הכלים הייחודי שיש למעצבים להתבונן על בעיות מורכבות ולהציע פתרונות חדשניים. בעולם שנמצא בשינוי מתמיד ומתמודד עם תנאי קיצון בין מלחמות לאסונות אקולוגיים ותרחישים בלתי צפויים כמו מגפת הקורונה, יש למעצבים ואמנים מקום חשוב בעיצוב החברה העתידית ואחריות גדולה לקבוע כיצד האנושות תתמודד עם התרחישים האלו.
 
אחת הדמויות המובילות שמקדמות את השיח הזה בשדה העיצוב היא המעצבת והאדריכלית פרופסור נרי אוקסמן, ישראלית לשעבר, חוקרת ב Media Lab MIT. אוקסמן מתבוננת במעבדה שלה על מבנים ביולוגיים מורכבים ומתחקה אחריהם בכדי לייצר חומרים חדשים שישפיעו על האופן שבו נייצר מוצרים ונבנה מבנים בעתיד.
 
בין עבודותיה בשנים האחרונות בולטת סדרה של מסכות המיוצרות מתאי רקמה אנושית שהונדסו והודפסו במדפסת תלת-ממד במעבדה. עבודה שהופכת להיות רלוונטית מתמיד בימים בהם אנחנו נדרשים לעטות מסכות בכל יציאה למרחב הציבורי, לגדל לעצמנו קליפה או שכבת הגנה שתהפוך במהרה אמצעי לביטוי אישי

תמונה
בתמונה: היוצרת המוסיקלית ביורק עוטה מסכה בעיצובה של אוקסמן, שיוצרה מרקמות שנדגמו מפניה והודפסו במדפסת תלת מימד

עבודותיה של אוקסמן הוצגו בתערוכה Broken Nature שנסגרה לפני כחודש במילאנו. הרצאה של נרי אוקסמן על עבודתה בתערוכה ניתן לראות כאן >>
 
בימים אלו מוצגות עבודותיה מאחורי דלתיים סגורות במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק (MOMA), אולם משבר הקורונה מזמן גם לנו הצצה מקוונת לתערוכה החל מה 14 למאי.
 
במחלקה לתרבות חזותית וחומרית בבצלאל נתבונן על השינויים בעולם ונזהה הזדמנויות ונקודות התערבות בהן למעצבים ואמנים תרומה משמעותית בכדי לעצב עתיד אנושי טוב יותר.
 
רועי ביגר
מרצה בקורס 'יזמות וחדשנות באמצעות חשיבה עיצובית'