לחולל מהפכה עם אריסה

פורסם ב
13.6.21
תמונה
דגל הגאווה שעוצב על ידי גילברט בייקר בשנת 1978

בשנת 2011 התחיל בתל-אביב ליין חדש של מסיבות גייז בשם אריסה שהשמיע מוזיקה מזרחית. המסיבות שהחלו כבדיחה העניקו מקום לקהל להט"בי מזרחי שלא מצא עד אז מקום בקהילה הלהט"בית, שבנראותה שלה הייתה מאוד אשכנזית. הליין החדש הוציא וידיאו-קליפים עם מראה מזרחי-מקומי תחת כותרות כמו "פה זה לא אירופה".

הוידיאו-קליפים, שהפכו ויראליים ועוררו סערה גדולה, הצליחו לעזור לנערים ונערות מזרחיים.ות רבים.ות בפריפריה לצאת מהארון והניעו עוד שלב במהפכה הגאה הישראלית. אחת מהמהפכות החברתיות הכי מוצלחות שהיו בישראל.

גם בעולם הייתה תקשורת חזותית אחת המנועים של המהפכה הגאה לאורך השנים. הסמלים השונים עיצבו את הנראות שלה ועזרו לאנשים רבים להגדיר את זהותם ויותר מכך - להוציא את חיי הקהילה מפעילות מאחורי דלתיים סגורות למרחב הציבורי. הסמלים היו:


המשולש הוורוד שבהם סימנו הנאצים הומואים במחנות ריכוז והפכו לסמלים של שחרור מדיכוי

תמונה
The Men with the Pink Triangle | basel blog

הסימן Greek Lambada שעיצב טום דואר בשביל ה-Gay Activist Alliance, שהפך לסמל בינלאומי של זכויות להט"ב בעולם.

תמונה
Lambda flags - gay pride

וכמובן - דגל הגאווה שעוצב על ידי גילברט בייקר בשנת 1978 כדגל שלמציין תקווה ואופטימיות לקהילה.

זו לא הפעם הראשונה שאנו יכולים לזהות שלוגואים, סמלים או ווידיאו-קליפים מניעים מהפכות חברתיות. עשור אחד לפני המהפכה הגאה, התרחשה בארה"ב המהפכה השחורה שלוותה אף היא בסמלים שעזרו לקדם אותה. הפעילים של תנועת "הפנתרים השחורים", התנועה לשחרור אפרו-אמריקאי שהחלה לפעול בשנות השישים, לבשו רק בגדים שחורים. המאבק לווה בלוגו גרפי של פנתר שחור שמסתער קדימה ובסימן של אגרוף מורם שחיבר את התנועה להיסטוריה של 3000 שנה.

תמונה
.

 

מקורו של האגרוף המורם הוא באלה השומרית אישתר - אלת האהבה, המלחמה, המין והפוריות, שהשתמשה בסימן זה לבטא את עמדתה כנגד אלימות. סמל זה אומץ על ידי תנועות מהפכניות רבות במאה ה-20, כמו מהפכת הסטודנטים של 1968 בפריז והתנועה הפמיניסטית. הוא משמש גם בימים אלו בהפגנות השחורים של black lives matter בארה"ב כלסמל התנגדות לדיכוי וגאווה ברדיקליזם.

המעצב שליווה את תנועת ההתנגדות השחורה היה אמורי דאגלס שהיה הארט-דירקטור של המגזין The Black Panther - המגזין הרשמי של המפלגה השחורה והעיתון השחור המצליח ביותר בכל הזמנים. דגלאס עיצב מאות דימוים ופוסטרים שהגיעו לקהילה השחורה בארה"ב והניעו אותה לפעולה. בעיתון הוא הציג את האומץ של קורבנות המאבק לזכויות האדם, את מאבק הנשים השחורות ואת ההתנהלות האלימה של השלטונות. הסגנון הגרפי שלו, ששילב קונטור גס עם צבע בהיר ונקרא בזמנו "שיק ראדיקלי", יצר זהות חזותית מהפכנית שהפכה מזוהה עם המאבק השחור.

תמונה
glas All Power to the People Poster

מה תפקידה של התקשורת החזותית והמעצבים במהפכות חברתיות? מדוע התרבות הפופולרית חזקה לא פעם מכל תרבות "גבוהה"? האם ניתן לשכפל הצלחתה של המהפכה הגאה למהפכות חברתיות אחרות בישראל בעזרת אמצעים חזותיים?

במחלקה לתרבות חזותית וחומרית נלמד את כוחן של המערכות החזותיות להציג בדרכים שונות את המערכות החברתיות ובדרך זו לחולל ולהניע שינויים חברתיים, כלכליים ופוליטיים. הלימודים יסיעו לסטודנטים לגבש עמדה ביקורתית ומפוכחת כדי לפעול בתוך המערכות האלה בצורה טובה ומיטיבה.

ד"ר אורי ברטל
ראש המחלקה לתרבות חזותית וחומרית