אקזיסטנציאליזם | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

אקזיסטנציאליזם

קוד
9306704
שעות אקדמיות
60
נ"ז
4
סמסטר א
יום
ראשון
בשעה 14:30 - 18:00

האקזיסטנציאליזם הוא גישה פילוסופית ששמה את הקיום האנושי במוקד המחשבה והפעולה וקוראת תיגר על כל יומרה לחרוג ממנו אל ישויות מופשטות שמסדירות כביכול את החיים על פני האדמה, דוגמת האל, או אל מושגים כלליים שמסבירים לכאורה את מהות האדם, דוגמת התבונה. בבסיסו עומדת שאלה אחת, מהדהדת: מהי משמעות החיים?

שורשיו של האקזיסטנציאליזם נטועים בהגות של המאה ה-19, אבל הוא פרץ במלוא עוזו במאה ה-20, בעקבות מלחמת העולם השנייה, וקנה לו חסידים רבים והשפעה ניכרת על ההגות והתרבות עד עצם היום הזה. למעשה התפיסה האקזיסטנציאליסטית צמחה לא רק בפילוסופיה אלא גם בתחומים אחרים כגון הספרות והתיאטרון, שהיטיבו לחדד את הדרמה האנושית של הקיום.

במסגרת הסמינר נקרא קטעים נבחרים מתוך כמה מיצירות המופת של האקזיסטנציאליזם, שנכתבו בידי מחברות ומחברים דוגמת סרן קירקגור, פיודור דוסטויבסקי, פרידריך ניטשה, וירג'יניה וולף, פרנץ קפקא, מרטין היידגר, חנה ארנדט, סימון דה בובאר, ז'אן פול סארטר, אלבר קאמי וסמואל בקט. באמצעות היצירות האלה נברר מהו תפקידו של המוות בחיים, מהי חרדה קיומית ומהו ויתור אינסופי, איך מתמודדים עם האבסורדיות של הקיום ומה קורה בזמן שמחכים לגודו.

המחקרים האקזיסטנציאליסטיים ייערכו בסמינר הזה בדרכים רבות ובשיטות שונות, ותוצרי הסמינר יוגשו בפורמטים מגוונים.