שיטות במחקר פנומנולוגי: מבוסס חומר | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

שיטות במחקר פנומנולוגי: מבוסס חומר

קוד
9400275
שעות אקדמיות
60
נ"ז
4
סמסטר א
יום
ראשון
בשעה 10:00 - 11:30

שם הקורס: חומר למחשבה

אופי המחקר: פואטי, פנומנולוגי ופרשני

הקורס מתקיים כחלק מסדנת המחקר של המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית לשנים ב-ג, ומיועד רק לתלמידי המחלקה.

במסגרת סדנת המחקר של המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית נלמד שיטות מחקר פנומנולוגיות מבוססות חומר. פנומנולוגיה היא גישה המבקשת להתבונן בעולם מתוך התנסות. הפילוסוף אדמונד הוסרל, שטבע את המושג, ראה בפנומנולוגיה דרך למידה של האדם את העולם. הפילוסוף מרטין היידגר, ששאל את המושג מהוסרל, הוסיף על פעולת ההתנסות את הענקת המשמעות. האדם מתבונן בעולם דרך המשמעות שהוא נותן לו, ודרך השפה שקובעת את הזיקה שלנו אל הדברים. על פי היידגר, הפואטיקה היא האמצעי של הפנומנולוגיה לחשוף את העולם על כל פרטיו.

במהלך הקורס, שינתן לסירוגין במסגרת עיונית ובמסגרת הקבוצות המעשיות, יילמדו יסודות של הפילוסופיה הפנומנולוגית ושל המחקר הפואטי. זאת במטרה להעניק כלי מחקר רגישים לעבודה עם חומר. בין הכלים שיילמדו: התבוננות, שאילת שאלות, איסוף מידע בדרכים מגוונות (שיטוט, תצפית, ראיונות, התנסות מעשית), מיון ופרשנות פואטית של המידע שנאסף. כלים אלו יופעלו באופן רפלקטיבי, הן כלפי החומר הנחקר והן כלפי עבודת הסטודנט עצמה. באופן זה הם יאפשרו לסטודנטים להתנסות בעבודה רבת שכבות מול חומרים וטכניקות, ולזהות – מעבר לצורה ולפונקציה – את הרבדים הפואטיים, התרבותיים, הלשוניים והאישיים של היחסים בין היוצר והחומר.

הסטודנטים יממשו את שיטות המחקר בקבוצות המעשיות, באמצעות משימות עוקבות ותיעודן ביומן מחקר לכל אורך השנה. המשימות ישלבו בין מהלך עיוני ומעשי, ויאפשרו התנסות בתהליך מחקרי מקיף.

כלי המחקר שיילמדו בקורס מתאימים ליישום בכל תחום, ומהווים כלי עבודה בפני עצמם, לזיהוי השפה התרבותית והאישית שבתוכה אנחנו מתקיימים ופועלים.