קורס בחירה: הגירה ונדודים | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

קורס בחירה: הגירה ונדודים

קוד
70149
שעות אקדמיות
30
נ"ז
2
סמסטר א
יום
שלישי
בשעה 11:30 - 13:00

העידן המודרני הוא עידן של תנועה, הגירה, פליטות, נדודים, נוודות, טשטוש גבולות, זהויות ומוסכמות, וערעור מתמיד על מבנים מדיניים, חברתיים, כלכליים ותרבותיים. בעשורים האחרונים. קהילות בתנועה מצויות בקונפליקט עם קהילות קבועות, ובמקביל התנועה עצמה הופכת למצב מנטלי, לא שלילי בהכרח, ומצע לתרבות של זמניות ואמביוולנטיות, הבוחנת מחדש מושגים של תושבות, זהות, אזרחות, יחיד, קהילה, חברה, יומיום, מרחב אדמה ובית.

הקורס יעסוק בביטויים טקסטואליים עכשוויים של עידן הנדודים; גלובליזציה, פוליטיקת זהויות, חציית גבולות (border crossing), כינון זהות, רב-תרבותיות וטראנס לאומיות, אגב בחינת קשרי הגומלין בין מושגים אלה לבין הקשרים תרבותיים, חברתיים, כלכליים ופוליטיים במרחב הגלובאלי והלוקאלי.

באמצעות קריאות בטקסטים העוסקים בהגירה, חלקם תאורטיים, וחלקם ספרותיים פואטיים, של חנה ארנדט, גלוריה אנזלדואה, אדוארד סעיד, וולטר בנג'מין, ז'יל דלז, שטפן צוויג, ז'ורז' פרק, וורג'יניה וולף, חנוך לוין, ארונדטי רוי, יוזף רות, איווי ווי, מריסה מדיירי, רג'אא׳ ע׳אנם דנף ואחרים, נבחן את תפקידה של הכתיבה בעיבוד וייצוג חוויית ההגירה, בליבון שאלות בוערות הכרוכות בה, ונגבש כלים לניסוח עמדה אישית בנושאים אלה, כמצע למתווים אדריכליים ואורבאניים אפשריים.

מבנה הקורס: קריאות שבועיות ופרזנטציות של טקסטים, שיחה ודיון, והגשת טקסט מסכם.