אופק האירועים | קול קורא | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

אופק האירועים | קול קורא

קול קורא לתערוכת התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי במסגרת הביאנלה לאומנויות ולעיצוב 2023 במוז״א
פורסם ב
18.10.22

במה נותרה לנו תחושת ודאות? בדת? מדע? ממשל? תקשורת?

בישראל ובעולם, המערכת הפוליטית אינה מצליחה להתייצב; המדע, והאינטרסים בשמם הוא פועל, הפך בעיני רבים למוטל בספק, בתקופת הקורונה יותר מאי פעם; המערכת הכלכלית הופכת כאוטית יותר ויותר, והתקשורת אינה מצליחה להתייצב כקול ברור של אמת בדוקה, כי אם מתחזקת ערוצים שונים המציגים מציאויות מקבילות שאינן מתממשקות אלו עם אלו. סמכותם של אלה וגם אלה הולכת ומתדרדרת עת המידע אותו אנו צורכים אינו אצור ואינו נבדק.

נדמה כי אנחנו מתקרבים אל ״אופק האירועים״, אותה נקודה על סיפו של חור שחור בה הזמן כמו קופא, והמידע נעלם לחלוטין מעיני הצופה. הטכנולוגיות הגדולות מציעות לנו עתיד פוסט-הומניסטי, בו זרעי הבינה המלאכותית נשתלים היום, אולם מה שהן יצמיחו הוא הסתברותי במקרה הטוב, ומחוץ לידינו במקרה הרע. העדר עוגנים אלה מפרק את החשיבה הרציונלית כרעיון סוציאלי מארגן, וזו נזנחת לטובת קבלת החלטות מסוג אחר - אישית ולא קולקטיבית, אינטואיטיבית, המונעת לא פעם מאיזון בין אמונות פנימיות למידע חיצוני חלקי. החלטות אלו, אשר מתרחקות מחשיבה חברתית, לא פעם מערערות את תפיסת העולם החברתית הבסיסית שלנו. אבל אם נבחן תהליכים אלה בעין תרבותית, נראה שהם לא מפסיקים לייצר צורות חדשות של חשיבה ופעולה. 

כך גם במבט על התהליכים שעובר העיצוב, מתוך הפריזמה של בוגרי ובוגרות התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל. גם כאן, נדמה שתפקידו של המעצב/ת כמנחית אובייקט סופי על העולם הולך ודועך, ומוחלף בתורו במנגנונים החוקרים, משחקים, מתדיינים ומאמנים אותנו למרחב חסר ודאות - בפריזמות רוחניות, פוליטיות, טכנולוגיות, ומדעיות. 

התערוכה אופק האירועים, שתפתח את סדרת ״החממה״ במסגרת הביאנלה לעיצוב במוז״א, תציג סדרה של עבודות, אירועים ואינטראקציות הבוחנות את המרחב האי ודאי, ומציעות דרכים חדשות לפעול בתוכו.

סטודנטים/ות, בוגרים/ות ומנחים/ות מוזמנים ומוזמנות להציע עבודות המגיבות לבריף זה. קני המידה של העבודות יכולים להיות שונים, כמו גם המדיומים הנדרשים להצגתם.

על ההצעה לכלול:

  1. תיאור קצר של הפרויקט - קונטקסט, קונספט ותוצר
  2. דימויים של הפרויקט, ואם יש, של הצבתו בחלל
  3. דרישות אורקוליות מיוחדות במידה ונדרש
  4. אפשרויות פיתוח הפרויקט עבור התערוכה.

ניתן להגיש הצעות עד לתאריך 1.11.2022 למייל : IDmaster@bezalel.ac.il כותרת: קול קורא אופק האירועים.