עיצוב חירום ופרויקט 'עושים מקום' | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

עיצוב חירום ופרויקט 'עושים מקום'

פורסם ב
28.1.24

בבוקר של יום שבת ה-7 לאוקטובר היה הארכיטקט אודי גרדי בישיבת הפקה של המידברן בשדות של קיבוץ רעים כשהחלה מתקפת הטרור. כבר באותו הרגע חיפש מקומות שיוכל לעזור ואז נתקל בפוסט של דנה שני עצמון, עובדת סוציאלית ומטפלת משפחתית, שכבר ביום השני ללחימה הגיעה לבתי המלון בים המלח והחלה לארגן את מערך הטיפול הנפשי בניצולים ובניצולות שפונו מביתם. בפוסט שלה סיפרה שני שאין תנאים לטיפול רגשי במלונות וביקשה עזרה דחופה בבניית חדרים אינטימיים לטיפול. גרדי כתגובה הקים את מיזם "עושים מקום".  

הוא והמעצבים שהצטרפו אליו - ערן ויובל לביא, דני רפופורט ועמיחי שרון - ראיינו מטפלים ומטפלות והבינו את הצרכים של חדרי טיפול ליחיד, לטיפול זוגי, או לטיפול רב-דורי. חדרים שדורשים פרטיות, שקט, אקוסטיקה מסוג מסוים של הרהיטים, גוון מסוים לקירות, גובה ספציפי לכיסאות, סוג מסוים של שולחן, מקום להכניס משחקים לילדים, רמפות להנגשה וכו'. אז ירדו למלונות והבינו את תנאי השטח. תוך יומיים הם כבר עשו במלון דויד (שבו משתכנים מפוני קיבוץ בארי) דגם ראשון של מבנה אקוסטי שיש בו פרטיות ואוורור. 

לאחר שהצליחו עם החללים הטיפוליים, קיבלו בקשה נוספת לייצר חללים חינוכיים והם חילקו אולם תת קרקעי במלון רויאל בעין בוקק לכיתות לימוד, חדר ליועצת, חדר לצוות המורים. כל החללים עוצבו על-ידי קירות שניתנים להזזה ושלא פוגעים בארכיטקטורה של המלון, אבל מצד שני מספקים פרטיות ואקוסטיקה טובה ללימוד. על הקיר ציירה אריאל פיקרסקי מבצלאל איורים לילדים. 

אחת המעצבות בפרויקט 'עושים מקום' היא רביד רובנר מהמחלקה לתרבות חזותית וחומרית בבצלאל. רובנר הייתה אחראית על עזרה למפונים.ות באזור אילת. היא אפיינה את הצרכים של הנציגים שאחראים על החינוך ועל הטיפול הנפשי במפונים.ות באילת ותכננה להם.ן את החללים. חלק מהפרויקט שלה היה לעזור לתכנן את בית הספר היסודי של מועצת אשכול שמיועד ל-600 ילדים וילדות. הוא נפתח בבית ספר שדה אילת. כשרובנר הגיעה לשם כשבוע לפני פתיחת בית הספר, היא מצאה שקבוצת ישראייד הקימה 18 אוהלים על חול. לא היו באוהלים כסאות, שולחנות, לוח, מחצלות והמקום נראה כמו בסיס צבאי נטוש. היה צורך להכין את האוהלים לקראת ההגעה של הילדים בתוך שבוע – כ-34 ילדים באוהל. המעצב נדב פיינר תרם 30 שולחנות מתקפלים בעיצובו. רובנר עיצבה יחד עם פיינר וטל עטיה, סטודנט לעיצוב במכללת הדסה, שילוט צבעוני לכל שכבת גיל שמגדיר את מתחמי השכבות בבית ספר.

פרויקט נוסף שעיצבה רובנר בשביל המפונים.ות מכרם שלום ומניר עוז היה חדר מוזיקה. המפונים.ות סיפרו לרובנר שהם קיבלו תרומה גדולה של כלי נגינה, ושהם רוצים ליצור מקום שבו הנוער של הקיבוץ יוכל להיפגש, לנגן ולבלות יחד אחרי הצהריים. בעזרת מלון ישרוטל – ים סוף, הוחלט להקים ליד הבריכה חדר מוזיקה אקוסטי לנוער.

כל העבודה של גרדי ורובנר נעשית בהתנדבות כחלק ממה שנקרא 'עיצוב חירום'. ז'אנר עיצובי של מעצבות ומעצבים שעובדים שעות חירום ומצליחים.ות להעניק את העזרה הדרושה במהירות מכיוון שיש להם את המיומנויות לעבוד בתנאים של אי-וודאות ולמצוא פתרונות יצירתיים. זאת לעומת משרדי הממשלה שלא ערוכים לעבודה בשעת חירום ובדרך-כלל קורסים כי הביורוקרטיה לא מאפשרת להם לעבוד במהירות הנדרשת, ואפילו לא לספק את חומרי הגלם.

 

כתב: פרופ' אורי ברטל
מרצה במחלקה לתרבות חזותית וחומרית

קראו עוד במגזין המחלקה >>

InstagramFacebook