הסיר רותח | תערוכה במחלקה לתרבות חזותית וחומרית | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

הסיר רותח | תערוכה במחלקה לתרבות חזותית וחומרית

פורסם ב
30.1.24

בימים בהם יש קושיי לענות על השאלה הדורשת בשלומנו, הוזמנו‭ ‬סטודנטים/ות‭ ‬ובוגרים/ות‭ ‬מבצלאל‭ ‬לחלוק‭ ‬פרויקטים ‬המשקפים‭ ‬נקודות‭ ‬רתיחה‭ ‬פיזיות‭ ‬ונפשיות‭ב ‬דרך‭ ‬האמנות‭.

העבודות בתערוכה‭ ‬מבטאות‭ ‬את‭ ‬האופן‭ ‬בו‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬‭‬חווה‭ ‬נקודות‭ ‬רתיחה‭ ‬בשגרת‭ ‬החיים‭ ‬שלו/ה בעת הזו וגם לפני. בתערוכה‭ ‬מציגים ומציגות‭ ‬סטודנטים וסטודנטיות‭ ‬ובוגרים ובוגרות‭ ‬מהמחלקות‭ ‬השונות‭ ‬מבצלאל, ‬בנוסף‭ ‬לאמנים/ות‭ ‬מרחבי‭ ‬הארץ‭ ‬והעולם‭.

מאיה שלו, אוצרת התערוכה ובוגרת המחלקה לתרבות חזותית וחומרית, על התערוכה: בעיצומה של סערת החיים, עת בה הרגשות מבעבעים והזמן זז ללא הפוגה, המאבק להתעמת עם המציאות המייאשת מתגבר. מול תהום הטראומה הקולקטיבית, אנו מתמודדים/ות לעתים קרובות עם שאלות של מטרה ושליטה בחיים. ברגעים של חוסר אונים, כאילו נשמט העט והנייר מאיתנו בכוח, אפשר לתהות: כשהחיים קשים, האם אנו נסוגים/ות אל תוך האבל, ומבודדים/ות עצמנו במקדש של דמעות ויגון?

עם זאת, אפילו בנסיבות העגומות ביותר, יש לנו את החופש לעצב את הגישה שלנו כלפי הגורל, כפי שטען ויקטור פרנקל ב"אדם מחפש משמעות". התובנות הקיומיות של פרנקל, המושרשות בלוגותרפיה, דוגלות במילוי חלל החיים באמצעות חוויות משמעותיות, בין אם הן אמנותיות, רוחניות או שנוסדו באהבה. תיאוריה זו מדגישה כי אימוץ ואימות עם הסבל יכול להביא משמעות עמוקה לחיים.

העבודות המוצגות, המשתרעות על מדיומים שונים, מציעות הצצה לתהליכי ההתמודדות של האמנים.יות עם טראומה וקשיים קיומיים כאלה ואחרים. כל יצירת אמנות הופכת לסוג של טיפול, הכרה במשקל הקושי ללא הכחשה. הבחירות שאנו עושים מעצבות את החיים שאנו מנהלים, והמציאות שאנו תופסים היא שלנו לתפוס, או לשחרר. בתערוכה זו, הביטויים הטראפיים המגוונים מזכירים לנו שאמנות היא כלי טרנספורמטיבי להתמודדות עם מורכבויות וטראומות של החיים.

נעילת התערוכה
יום רביעי | 31.1.24 | 11:00 
בצלאל‭ ‬אקדמיה‭ ‬לאמנות‭ ‬ועיצוב‭ ‬ירושלים‭ 
גלרית אמנות, אגף עידן ובתיה עופר לאמנות, קומה 1-
קמפוס‭ ‬ג‭'‬ק‭ ,‬ג‭'‬וזף‭ ‬ומורטון‭ ‬מנדל, ‬רח׳‮ זמורה 1, ירושלים