ניוזלטר דקנאט הסטודנטים/ות | אפריל 2024 | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

ניוזלטר דקנאט הסטודנטים/ות | אפריל 2024

פורסם ב
16.4.24

ימי המלחמה המתמשכים מפגישים את כולנו עם התמודדיות בזירות שונות, במהלך החודשים האחרונים קיימנו בדקנאט הסטודנטים מפגשים המאפשרים רכישת כלים ודרכי התמודדות עם המציאות כפי שאנו פוגשים בה כעת, עם מומחים/ות בתחומי הפסיכולוגיה וניהול שיגרה בצל מלחמה, במקביל ניתן מענה פרטני וקבוצתי לאוכלוסיות שונות על פי הצרכים וההתמודדיות בעת זו.

מלגות ומילואים

כמידי שנה האקדמיה מעניקה מלגות סיוע על בסיס סוציו-אקונומי, כמו כן מערך תמיכה למילואימניקים. בימים אלו אנו מרכזים אצלנו את מעטפת התמיכה על פי הטפסים שמולואו על ידי במערכת "אורביט לייב", כמו כן בשיבוץ הקרדיטציה עבור ההתנדבות בצה"ל. אנו מזכירים שגם בימים אלו קרן ההלוואות שלנו עומדת לרשותכם.ן בכל עת! ניתן לקבל הללאות מסובסבות ללא ריבית וללא הצמדה.

ב15.5.24 יתקיים מפגש נוסף לקהילת המילואימניקים/ות מבצלאל שיעסוק בהיבטים הרגשיים ואופני התמיכה והסיוע, לפרטים והרשמה ניתן לפנות לליאורה טס במייל liora@bezalel.ac.il


המחזור ה- 11 של המכינה לחברה הערבית הסתיים בהצלחה 

מחזור נוסף של המכינה לחברה הערבית הסתיים בחודש פברואר. במחזור ה-11 של המכינה למדו 55 תלמידים במשך חצי שנה, חמישה ימים בשבוע מהבוקר עד הערב. זו הייתה שנה מורכבת במיוחד עבורנו אך אנו חשות שההשקעה הגדולה של המרצים/ות והאסיסטנטים/ות שלנו היוו עוגן משמעותי לתהליכי עומק והכנה מעשית ותיאורטית לתלמידים, לקראת הלימודים באקדמיה. אנו מאחלים/ות הצלחה רבה לתלמידים ולתלמידות במבחני הקבלה

תוכנית המכינה, בניהולה של אימאן עליאן, הועברה, כבכל שנה, על ידי מרצים ומרצות מהאקדמיה, אמנים/יות ומעצבים/ות פלסטינים בוגרי ובוגורת המחלקות השונות. 

תמונה

צילום: ג׳ובאני פקוסה


נ"ז חברתי

השנה, כחלק מההירתמות ההמונית שלכם/ן בסיוע לקהילות השונות תחת מצב מלחמה, התקיימו עשרות פרויקטים בהם לקחו חלק ואף הובילו למעלה ממאה סטודנטים/יות בבצלאל, חלקם מיוזמתכם/ן המלאה: סדנאות יצירה בבתי הארחה למפונים ומפונות, חמ"ל לב- אחד, עשייה חברתית בבתי חולים, השתבצות בבתי ספר ועוד.

הזדמנות מעולה להזכיר לכם/ן את ההזדמנות להתנדב בעבור 2 נ"ז חברתי! שימו לב, הנ"ז החברתי ניתן למימוש פעם אחת במהלך התואר הראשון כקורס בחירה במחלקת האם או במחלקה לתרבות חזותית וחומרית, בעבור ביצוע של לפחות 50 שעות עשייה חברתית.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לאסף אלקלעי Asaf.e@bezalel.ac.il

תמונה

פרוייקט חברתי חדש - "דיאלוג באמצעות האמנות"

לשיתופי הפעולה ארוכי הטווח בפרוייקטים חברתיים מגוונים עם עמותות שונות בירושלים כגון: 'אנוש' לבעלי צרכים מיוחדים, 'החוט המשולש' לנוער בסיכון, 'הבית הפתוח' לקהילה הלהטב"קית, 'קלאבהאוס', 'מעגלי סול', 'דור לדור', 'מרכז ג'ינוגלי' ועוד, מצטרף השנה פרוייקט חברתי חדש עם עמותת 'רצף החיים' המשלב דיאלוג אישי בין סטודנטים/ות בבצלאל לאוכלוסיה על הרצף האוטיסטי.

ספיר אוזן מהמחלקה לתקשורת חזותית משתפת: "כבר אחרי המפגש הראשון הבנתי כמה שם התוכנית דיאלוג באמנות הוא כל כך מדויק, אנחנו לומדות אחת מהשנייה כל כך הרבה מאיך שכל אחת מאיתנו בוחרת להחזיק את המכחול או להתעסק עם חומר מסוים ועד למוזיקה משנות ה80. "

תמונה

צילום: ספיר אוזן


קורסים משלבי עשייה חברתית 

בכל שנה תומך דקנאט הסטודנטים בכ-10 קורסים חברתיים המקיימים מגע ישיר עם קהילה ככלי חינוכי לימודי. קורסים אלו מתקיימים במחלקות השונות השיתוף פעולה עם קהילות וארגוני חברה אזרחית מגוונים. כחלק מהגשות קורס "רדיוס 100" המשלב מחקר אקדמי ופרקטיקה בעיצוב חברתי במחלקה לתרבות חזותית וחומרית, ד"ר יונה וייץ ואדר' שרון קוניאק מתארות: "רדיוס 100 עוסק בתחום העיצוב החברתי, בשנה זו הפגיש את הסטודנטים/יות של בצלאל עם שכנתה הסמוכה, שכונת מוסררה הוותיקה. שיתוף הפעולה הפתוח והיצירתי הביא ליצירת ספר קולז' של סטוריטלינג אישי ופרשני של עשרה מתושבי ותושבות השכונה שהשתתפו ברדיוס 100 של בצלאל ומוסררה".

תמונה

צילום: אסף אלקלעי


ליווי פרויקטי גמר על ידי מעצבים אמנים ואדריכלים פלסטינים

השנה כ-20 סטודנטים מהחברה הערבית בשנתם האחרונה בלימודים, מקבלים ליווי צמוד בסדרת מפגשים אישיים בדרך ליצירת הפרויקט המסיים שיוצג בתערוכת הגמר מידי אמנים/ות, מעצבים/ות ואדריכלים/ות פלסטינים המובילים בתחומם. תהליך הליווי מתחיל מסוף סמסטר א׳ ועד לתערוכה עצמה, והוא מהווה קרקע פורה לדיאלוג, למידה והתפתחות תוך מתן מקום ודגש על השפה הערבית והתרבות הערבית ביצירות של הסטודנטים/ות מהמחלקות השונות.


סדרת סיורים והרצאות תצא לדרך בחודש מאי ובחופשת הקיץ

בעקבות מצב החירום אשר אנו מצויים בו, ארגנו לפני תחילת השנה שבוע היכרות חוויתי בערבית לסטודנטים/ות בכדי לקבל את פני תלמידי שנה א' בזמנים מלחיצים ומתוחים אלה ולהגביר את תחושת המוגנות והשייכות. במהלך השבוע המרוכז בוגרים ובוגרות, סטודנטים וסטודנטיות משנים מתקדמות העבירו לסטודנטים/ות החדשים סדרה של הרצאות, סדנאות וסיורים בקמפוס ובעיר ירושלים. במהלך שבוע התמצאות זה, הסטודנטים התוודעו לחיים האקדמיים באקדמיה בצלאל ונחשפו לחיי העיר בירושלים. הסדנאות כללו טכניקות יצירתיות מגוונות והכרות עם חומרים ממחלקות שונות, וכן סדנאות עם בעלי מקצוע מומחים לטיפול במצבי לחץ הנובעים מהמלחמה וממצבים המתרחשים בעזה ובגדה המערבית.

בעקבות הצלחתה הגדולה של התוכנית החלטנו להמשיך ביוזמה זו לאורך השנה בסדרה שתכלול סדנאות וסיורים שינחו סטודנטים, בוגרים ומעצבים ואמנים פעילים, בשפה הערבית. הסיורים יהיו בערים נצרת, חיפה, עוספיה ומזרח ירושלים במוסדות תרבות ואמנות פלסטינים ובסטודיואים של אמנים ומעצבים פעילים מהחברה הערבית. הסדנאות וההרצאות יתרחשו בקמפוס ויכללו התנסויות מגוונות בחומרים ובידע של סטודנטים משנים מתקדמות שיחלקו את נסיונם עם מגוון הסטודנטים מהחברה הערבית באקדמיה.
*הסיורים והסדנאות מתקיימים בשפה הערבית.

תמונה

קרדיט: מרואה בכרי


מרכזי מצויינות

למעלה משש שנים דקנאט בצלאל מקיים מרכזי מצויינות לאמנות ועיצוב באופקים ובאום אל-פחם. במרכז המצוינות אופקים האתגרים של התקופה הנוכחית מתקיימים בלמידה היברידית הכוללת שיעורים בזום לצד שיעורים פיזיים. התלמידים המפונים מבתיהם קיבלו ערכות לימוד ייחודיות למלונות  ולמקומות המגורים הזמניים בהם שוהים בתפוצה רחבה ואיפשרו רצף יצירה מיטבי המקביל ללמידה הפיסית המתרחבת באופקים עם שובם ההולך וגדל של חלק מהתלמידים אל בתיהם.

תמונה

צילום: ד״ר גל הרץ

תמונה

התלמידה נעה בולטיאנסקי, מפונה מכפר עזה מקבלת את ערכת הלמידה. צילום: סיוון אברג׳יל


עמיתי בצלאל

התוכנית היוקרתית של בצלאל וקרן אדמונד דה רוטשילד חוגגת תשע שנים! התכנית הדו־שנתית מלווה עמיתים-סטודנטים בשנתם/ן האחרונה באקדמיה ועמיתים-בוגרים צעירים בשנתם/ן הראשונה מחוץ לה. העמיתים משולבים בבתי ספר בירושלים, כאשר התכנית מעניקה למשתתפים/ות מעטפת כלכלית משמעותית וליווי מקצועי הכולל כלים מקצועיים, חינוכיים וניהוליים.

עם פרוץ המלחמה העמיתים החלו לעבוד בבתי הספר. בתחילה הם נתנו לילדים מענה ראשוני, ובהמשך הם שובצו גם בבתי ספר אליהם הגיעו ילדי קהילות המפונים. אנו מאמינים כי הקשר הקבוע בין העמית לתלמיד משמש עוגן, המרחב היצירתי משמש ביטוי, והסטודיו, כמו שאנו מבקשים להציע בכל בתי הספר שאנו פועלים בהם- משמש מצע לקשר עמוק וחדשני בין העמית לתלמידים.

ביום חמישי ה - 18.4.24 בשעה 19:00 בגלריית רוטשליד תפתח תערוכה של העמיתים, הבוגרים הטריים! מוזמנים להצטרף.

תערוכה נוספת המציגה את תוצריהם של העמיתים הבוגרים לצד תוצרי התלמידים מבתי הספר השונים מהעבודה המשותפת עם העמיתים תיפתח ב4.6.24 בגלריית קלור לאמנות ועיצוב בבצלאל.


פרחי בצלאל

התוכנית הותיקה של דקנאט הסטודנטים בבצלאל בה לומדים מידי שבוע 200 תלמידים/ות המגיעים מירושלים וסביבתה, וממזרח ירושלים, המשיכה גם השנה בשיתוף פעולה עם תוכנית 'אלבשאיר' של עיריית ירושלים. השנה לראשונה, חברה תכנית 'פרחי בצלאל' אל התוכנית 'קולג' ירושלמי' המאפשר לתלמידי שנה ב' וג' בפרחי בצלאל ללמוד קורסים אקדמיים ע"י מרצים/ות ואסיסטנטים/ות מבצלאל. אנו נרגשים להזמין אתכם להצטרף לאירוע הסיום שיתקיים ב30.6.24 בקומה -2 בבצלאל.

תמונה

תלמידות בשיעור צורפות מדריכות - יעל מימרן, שיר חדד ומעיין סטולוב. צילום: מעיין סטולוב

תמונה

תלמידות בקורס "טקסטיל ומדפסת" - פרחי בצלאל והקולג' הירושלמי, בהנחיית שנית אדם והסטודנטיות עלמה צור ואליה ברקת. צילום: עלמה צור


שיתוף פעולה ייחודי עם איגוד המוזיאונים

כבר למעלה מאלף סטודנטים/ות מימשו את הזכות למנוי שנתי דרך שיתוף הפעולה של דקנאט הסטודנטים ואיגוד המוזיאונים הארצי, המקנה חברות שנתית במסגרתה ניתן להיכנס חינם למוזאונים בארץ ולהנות מהטבות נוספות ברבע מהמחיר המלא!

 

אנחנו כאן לכל נושא ובקשה,
דקנאט הסטודנטים.ות