בוגרי/ות בצלאל הם זוכי וזוכות פרס רפפורט לאמנות לשנת 2024 | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

בוגרי/ות בצלאל הם זוכי וזוכות פרס רפפורט לאמנות לשנת 2024

עומרי דנינו, אריאל הכהן ונעמה שוחט
פורסם ב
22.5.24

עומרי דנינו בוגר המחלקה לאמנות והתכנית לתואר שני באמנויות, אריאל הכהן בוגר המחלקה לצילום ונעמה שוחט בוגרת המחלקה לאמנויות המסך, הם זוכי וזוכות פרס רפפורט לאמנות לשנת 2024. השנה בחרה קרן ברוך ורות רפפורט בשיתוף עם מוזיאון תל אביב לאמנות להקדיש את הפרס למימוש עבודת וידאו חדשה המהווה עדות או מהדהדת את השאלות והתחושות העולות בעת הזאת, בעקבות אירועי ה־7 באוקטובר והמלחמה שאנו נתונים בעיצומה.

עומרי דנינו, בוגר המחלקה לאמנות והתכנית לתואר שני באמנויות, הוא משורר ואמן רב-תחומי. זוכה ציון לשבח מטעם פרס לשירה ע"ש ארז ביטון לשנת 2022 עבור ספר הביכורים "כל היקר שומט". מיצב הוידאו של דנינו הזוכה בפרס רפפורט ״תום שפה: הפרק השחור, 2024״ מציג בבסיסו את רגע הטראומה של שבת השביעי באוקטובר, הכופה הלם, אילמות וניסיון לנסח מחדש את השפה, המחשבה והמבט. העבודה צמחה משירו של דנינו "קדיש-יתום-שפה" המתבסס על תפילת הקדיש היהודית. בברית השפה הנכרתת בין שני דורות בשירה העברית, הבן - עמרי דנינו מוסר לדמות האב הרוחנית - האמן והמשורר חתן פרס ישראל ארז ביטון את שירו כבן הנושא קדיש על אביו, כל זאת מתקיים בבימת האופרה הישראלית.

צילום שחור לבן איש לוחש סוד לאדם עיוור
עומרי דנינו, ״תום שפה: הפרק השחור, 2024״. צילום: פיליפ בלאיש

אריאל הכהן, בוגר בהצטיינות מטעם המחלקה לצילום, ופועל בגישות מדיומליות מגוונות בשדה הצילום. זכה במגוון פרסים על הצטיינותו בתחום הצילום, ביניהם - פרס לורן ומיטשל פרסר על מצוינות בצילום לשנת 2020, פרס יוסי ברגר על מצוינות בצילום לשנת 2019 ועוד. עבודת הוידאו הזוכה של הכהן ״על נהרות״ מהדהדת מצב של פליטות, תקוות נכזבות, וכמיהה לבית. במרכז העבודה עומד ביצוע מחודש ומקורי ל"שירת העבדים העבריים" מתוך האופרה "נבוקו" מאת ג'וזפה ורדי. קטע האופרה המפורסם הפך לסמל התעוררות תודעה לאומית ושבועת נאמנות למולדת, וביצירתו משרטט הכהן עמדה נוגה ובלתי מתלהמת העומדת בניגוד לפאתוס הלאומי. את האופרה מבצע אריאל הכהן עצמו ודמותו משוכפלת לזמרי מקהלה המניעים את שפתיהם לצלילי הקלטת המקור במבע של שברון לב ואכזבה. מקהלתו של האמן - מקהלה של איש אחד - מציגה ומנכיחה את תחושת ״הפליט״ של אדם הגולה מביתו ומזהותו, תחושה שתושבים רבים חולקים בימים אלו.

אריאל הכהן, ״נהרות״, 2024
אריאל הכהן, ״על נהרות״, 2024

נעמה שוחט, בוגרת בהצטיינות של המחלקה לאמנויות המסך, יוצרת סרטי וידאו ארט-דוקומנטריים. סרטיה הוצגו וזכו בפרסים בפסטיבלים בארץ ובעולם, ביניהם - פרס אוסטרובסקי לקולנוע ניסיוני בפסטיבל הקולנוע ירושלים על סרטה ״קופסאות״, פרס הסרט הניסיוני בפסטיבל הקולנוע ירושלים על סרטה ״חלומות על מקום אחר״. עבודתה הזוכה בפרס רפפורט "האנדרטה" מגוללת סיפור אוטוביוגרפי המתרחש באנדרטת חטיבת הראל בהר-אדר ומלווה בעיבוד אנימציה-דוקומנטרית לקול הוריה של האמנית. באמצעות הבזקי דימויים, אנימציה וטקסט, נפרש בפני הצופים סיפור על בגידה פרטית ולאומית. הדימויים הם נוצרו מתוך חקר מעמיק של שוחט בתרבות החזותית הישראלית, המשוקעת ולעיתים אף מקדשת מיליטריזם, אבל ושכול. האמנית ניגשת אל תוך הטראומה הלאומית והאישית מתוך נקודת מבט המבקשת לנסוך הומור וקלילות בתוך מרחב כואב ורגיש זה.

איור של פרח
נעמה שוחט, ״האנדרטה״, 2024

מנימוקי וועדת פרס רפפורט לאמנות: "פרס רפפורט לאמנות לשנת 2024 מוקדש ליצירה מבוססת זמן: עבודות בתחום הקולנוע, ווידאו ארט או אנימציה. אסון השבעה באוקטובר, המלחמה המתמשכת והשבר העמוק בו אנו נתונים, מציפים את שאלת העדות ואת כושרה של השפה האמנותית לאחוז בטראומה אישית וקולקטיבית. ועדת הפרס בחנה 130 הצעות לעבודות: חלקן בשלבי הפקה מתקדמים וחלקן עדיין בגדר רעיון או תסריט ראשוניים. הוועדה התרשמה מאיכות ההצעות וממגוון המבטים אותם מפנים האמניות והאמנים אל המציאות. ההצעות פרסו מניפה רחבה של אפשרויות פעולה בעולם, הן זו המתנסחת בגבולות האישי, והן זו הנושאת אחריות לקהילה ומחזיקה מטען אוניברסלי הנוגע לכל אדם במצבי אבדן ושבר. העבודות שנבחרו משרטטות את המיטב מבין המגמות שעלו והן נעות בין התיעודי והמבויים, בין עדות ישירה להרחקת עדות. בכולן מצאה הוועדה את היכולת לגיבושה של שפה עכשווית, ייחודית והרמטית המהדהדת את הרגע ההיסטורי".

לקריאה נוספת במגזין ״ערב רב״