האם הצבע ירוק אקולוגי? | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

האם הצבע ירוק אקולוגי?

פורסם ב
6.12.20

ירוק נחשב לצבע שקט, מרגיע, שלו ומרענן. הדבר נובע מכך שהוא מייצג את הטבע במדינות רבות, מסמל את גן העדן בתרבות האיסלאם ומהווה סמל של אקולוגיה בכל העולם. אולם, יש בצבע הירוק גם צד אפל - הוא נוצר באופן מלאכותי והוא גוון לא יציב בצורה יוצאת דופן. מתקופת הרנסנס האיטלקי ועד התנועה הרומנטית, אמנים התקשו לערבב גוונים מדויקים של הצבע הירוק ולשחזר אותם במדויק. כמה מהצבעים הירוקים המוקדמים היו כל כך חומציים עד שהיו צורבים ולעיתים אף מעכלים את הקנבס, הנייר והעץ שעליהם ציירו איתם. צבעים ופיגמנטים ירוקים היו בעייתיים באותה מידה בעידן התעשייתי, עד כדי כך שלעיתים קרובות השתמשו בחומרים רעילים כדי לייצר אותם. ארסן שימש לייצור צבע ירוק שבו צבעו שמלות, שטיחים וטפטים במאות ה-18 וה-19 באירופה, מה שגרם לכך שאנשים מתו מאדים קטלניים שעלו מהם, כאשר הם התיישנו ונרקבו (יש אף סברה שאומרת שנפוליאון בונפרטה מת באופן הזה). גם כיום משתמשים בחומרים מסוכנים כמו כלור, קובלט, אטומי-ברומיד, ניקל, תחמוצת אבץ וחומרים כימיים אחרים לצביעת פלסטיק ירוק או לייצור דיו ירוק להדפסה על גבי נייר - דבר שבאופן אירוני לא מאפשר למחזר אותם בבטחה מהחשש שהם יזהמו את שאר החומרים הממוחזרים.
 
כאשר המכירות של הסיגריות "לאקי סטרייק" דישדשו בתחילת שנות ה-40 של המאה ה-20, פנו בעלי החברה לריימונד לאווי, אחד המעצבים החשובים של המאה ה-20, וביקשו ממנו לעצב מחדש את קופסת הסיגריות. לאווי עשה מעשה פשוט שהפך את הקופסא לאחד האייקונים הגדולים בהיסטוריה של העיצוב - הוא הסיר את הצבע הירוק שהיה הרקע המקורי של העטיפה והשאיר את נייר העטיפה לבן. לאווי טען שעשה זאת כי הצבע הירוק שהודפס על נייר העטיפה הסריח והשפיע על טעם הסיגריות (ולמעשה היה גם רעיל). סיבה נוספת למהלך של לאויי היא שהימים היו ימי מלחמת העולם השנייה, בה נלחמו האמריקאים ביפנים. על-ידי מחיקה של הצבע הירוק, הציגה העטיפה החדשה את דגל יפן כמטרה, עם השם "לאקי סטרייק"  - תקיפה מוצלחת. בצורה זו שימשה עטיפת הסיגריות כמקור תמיכה לחיילים האמריקאים, והמכירות שלהן נסקו. 

תמונה
האם הצבע ירוק אקולוגי?

 

אימוץ הצבע הירוק למטרות אקולוגיות החל עם הקריאה "בואו נעשה שלום ירוק" של וועדת 'Don't Make A Wave' שתכננה בשנת 1971 מסע מחאה אנטי גרעיני לאיים האלאוטיים שבצפון האוקיינוס השקט. המשפט מצא חן בעיני המפגינים וכך נקבע השם 'Greenpeace' לספינה הראשונה שהפליגה למסע המחאה לאיים (למעשה הסיכות שנמכרו למימון ההפלגה היו קטנות מדי כדי להכניס את שתי המילים 'green'  ו-'peace' ולכן הדפיסו אותן כמילה אחת). מאז אותה הפלגה היסטורית הפך הצבע הירוק לסמל של פעילים, של תנועות מחאה אקולוגיות ושל מפלגות פוליטיות בכל רחבי העולם.

חברות מסחריות רבות אימצו את הצבע הירוק למיתוג ולמסעות הפרסום שלהן. חלקן מנוהלות על ידי אנשים שמחויבים באופן אישי לאקולוגיה אך חלקן משתמשות בסמליות של הצבע כדי לגייס לקוחות במסווה של מחויבות למאבק האקולוגי, מהלך המכונה 'Green Washing'. דוגמה טובה לחברה כזו (ששילמה על כך מחיר כבד) היא חברת הנפט 'BP', שהציגה לוגו בצורה של פרח ירוק. לאחר דליפת הנפט של 'Deepwater Horizon' במפרץ מקסיקו בשנת 2010, מקרה שגרם להרג של עובדים ולנזק אקולוגי עצום, יצאו ברשת פרודיות על הלוגו שלהם, נפתח פיד של טוויטר במיוחד כדי ללעוג להם ותנועת גרינפיס פתחה בתחרות לעיצובו מחדש.

תמונה
האם הצבע הירוק אקולוגי?

 

פרופ' אורי ברטל
ראש המחלקה לתרבות חזותית וחומרית