תקשורת חזותית, פוליטיקה ומלחמה | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

תקשורת חזותית, פוליטיקה ומלחמה

פורסם ב
23.4.22
תקשורת חזותית היא מדיה פוליטית. את ההשפעה הפוליטית שלה ניתן היה לראות בבירור במהלך המאה ה-20 עם עלייתן של התופעות הפוליטיות, הכלכליות והחברתיות הדרמטיות כגון עליית הקומוניזם והפשיזם, השפל הכלכלי הגדול של שנות ה-30 ומלחמת העולם השנייה, שהוזנו על ידי כרזות תעמולה. כרזות אלו עזרו לממשלות לגייס מיליוני חיילים צעירים לשתי מלחמות עולם הרסניות, לבסס ולקדם אידיאולוגיות חדשות, להעלות דיקטטורים לשלטון ולחזק משטרים דמוקרטיים.

במובן הזה מלחמת רוסיה-אוקרינה אינה שונה. בפיד האינסטגרם smm_detachment@ שהושק לפני שבועיים על ידי קבוצת מעצבים, סופרים ויצרני מדיה חברתית אוקראינים הוצג גיבור-העל האוקראיני הזה. לצידו נכתבו טקסטים במטרה לעודד את רוח הלוחמים כמו: ״בסרטים, כדי להפוך לגיבור על, אתה צריך להיבחר. במציאות, זה רק להיוולד באוקראינה״.
 
אין אינך רואה מייל זה לחץ.י כאן
 
לצד הפוסטר הזה, עיצבה קבוצה של מפתחי גיימינג בלבוב את המשחק ׳Play for Ukraine׳. המשחק מעוצב בהשראת משחק הפאזל האינטרנטי ׳2048׳. הוא מתוכנת כך שכאשר משחקים בו הוא יוצר עומס בלתי אפשרי על אתרי אינטרנט של צבא רוסי על ידי שליחה של כ-5,500 בקשות להיכנס אליהם בכל דקה שהוא משחק. וכך, עוזר המשחק לשתק את אתרי האינטרנט של הצבא הרוסי. בצורה זו גם יכול כל אדם מסביב לעולם לעזור לאוקרינה
במלחמה שלה.
 
 
אין אינך רואה מייל זה לחץ.י כאן
 
 
הרעיון הזה נולד בהמשך למלחמת הסייבר שמתנהלת בין רוסיה ואוקרינה, ובראשה מתקפות ״מניעת שירות״, הנקראות התקפות DDoS) Distributed Denial of Service Attack). התקפת סייבר זו נועדה להשבית מערכת מחשב על ידי יצירת עומס חריג על משאביה. לאחר מספר לא מבוטל של מתקפות רוסיות כאלו על אתרי האינטרנט של הפרלמנט האוקראיני, של סוכנויות ממשלתיות ושל מספר בנקים לפני הפלישה (ששיתקו את המערכות או פשוט הפיצו מסרים כמו ״תפחדו וצפו לגרוע מכל״), השיבו האוקראינים בהתקפות סייבר מסוג זה נגד מטרות רוסיות, כולל אתרי האינטרנט של הקרמלין ושירות החדשות הנשלט על ידי המדינה - ׳Russia Today׳.

מתכנתים אקטיביסטיים (שנקראים ׳hacktivisit׳) אוקראיניים פיתחו תוכנות-מחאה (שנקראות ׳protestware׳) ששתלו תכנים בתוך ספריות של קוד פתוח. האפקט של התקפות ה-protestware מתפשט במהירות כי מתכנתים רבים עושים שימוש בספריות קוד פתוח ליצירת תוכנה. התכנים שההאקרים האוקראיניים הכניסו לספריות אלו היו מכוונות למחיקת הכונן שעליו עובדים מתכנתים ברוסיה ובבלארוס כדי למנוע מהם לעבוד או פשוט לפרסם סיסמאות פרו-אוקראיניות על המסכים שלהם.
 
 
פרופ' אורי ברטל
ראש המחלקה לתרבות חזותית וחומרית
 
InstagramFacebook