חנוכה 2023 | הכרזת זוכי וזוכות פרס עיצוב נר זיכרון או חנוכיה | בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים

חנוכה 2023 | הכרזת זוכי וזוכות פרס עיצוב נר זיכרון או חנוכיה

פורסם ב
10.12.23

תחרות החנוכיות של בצלאל בתרומת קרן רענן וניקול אגוס התקיימה זו השנה החמישית. בשנה זו, המגישות והמגישים התבקשו להתייחס למצב הנוכחי, לדיאלוג בין חושך ואור במובן הרחב ובמגוון תרבויות, לפיתוח ולחקר היבטים שונים של טקס הדלקת הנרות, לחנוכיה ככלי להפצת האור במרחב הציבורי וכביטוי למצב הווייתי, מנטאלי של המשתמשים/ות במצב הנוכחי. 

מבין עשרות המתמודדים והמתמודדות אלו הזוכים והזוכות:

מסלול עיצוב חנוכיה:
מקום ראשון: שגיא שחף, סטודנט שנה ב', המחלקה לעיצוב תעשייתי

מנימוקי הבחירה: ״בפעולה מכנית פשוטה, לכאורה, נוצר מופע מהפנט, מלא תנועה והומור. שימוש באמצעים המוכרים מתוך עולמות צבאיים רחוקים הופכים שימושיים לצורך פעולה כה סמלית ומלאת קסם. החנוכייה שאנו רגילים/ות לראות אותה דוממת, מקבלת חיים. טקס הדלקת הנרות הוא למעשה ריקוד מכונה שמכלה ומדליק בו זמנית. תנועה אינסופית של התחלה וסוף. תקווה וייאוש.  פעולת המכונה הסיזיפית של הדלקה וכיבוי בלתי פוסקים כמו לקוחה מסיפור קפקאי. כך היא אוצרת בתוכה אופל אבל גם אור.״

חנוכיה בעיצוב של שגיא שחף
שגיא שחף, סטודנט שנה ב', המחלקה לעיצוב תעשייתי

מקום שני: אוהד כהן, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי

מנימוקי הבחירה: ״חנוכייה זו זכתה לאהדת השופטות בזכות שימוש חכם ומינימליסטי ברדי-מייד, כשהקליעים הוחלפו בנרות חנוכה. כך, ללא מילים, היא מצליחה לספר את אחד מסיפורי התקופה הזו. החנוכייה השורשורית ממשיכה מסורת מקומית שימיה כימי המדינה המשלבת בין כלי נשק, קראפט ויודאיקה. תרבות האלתור והפתרונות המיידיים והמדויקים שכה מאפיינים את התרבות הישראלית והמציאות בה אנו חיים, מתגלמים בפעולה הפשוטה שנעשתה לחוליות. החלפת הקליעים בנרות נותנת אולי תקווה ליום שאחרי המלחמה, בה לא יהיה צורך בקליעים והם יהפכו לאורנמנט לא מתפקד וסמלי בלבד. הזיהוי של קוטר הקליע, הדומה מאוד לקוטר נר חנוכה, הוא נפלא״.

חנוכיה בעיצוב אוהד כהן, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי. נרות המחוברים בעזרת קליפסים אחד לשני ויוצרים חנוכיה
אוהד כהן, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי

הגר אופק, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי

מנימוקי הבחירה: ״שימוש חכם בטיפולוגיה של ירק ובמניפולציה פשוטה, תוך שמירה על הצביון והאיקון המזוהה של השומר. מצליח להיות דבר יפה, מוכר וטעים, ובשינוי קל להפוך להיות חפץ מתפקד. במציאות כה מתעתעת החנוכייה נראית לרגע כמו עבודה של מציאות מדומה ולהיות בו זמנית גם אמיתית וגם דמיונית. פרטי הטקסטורה ופני השטח מטופלים ברגישות ומוסיפים יופי לאורגניות המטופלת והמדויקת.
פני השטח הסיביים והטקטיליים של השומר מדמים קווי חיים בכף יד פתוחה. ההתבוננות  מביאה תחושת רווחה מסוימת. החנוכייה משמרת את הרגע בר החלוף של שומר, שגדל לתפארת ומזכירה לנו שהטבע והצמיחה חזקים מהכל״.

חנוכיה בדמוי הירק שומר, מהשומר יוצא מעמד לכל נר. הגר אופק
הגר אופק, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי

מקום שלישי ופרס חביבת הקהל: תמר גרסון, סטודנטית שנה ב', המחלקה לתקשורת חזותית

מנימוקי הבחירה: ״חנוכה הוא חג בקונצנזוס היהודי. חילונים/ות ודתיים/ות, ילדים/ות ומבוגריםו/ת כאחד נהנים/ות לקיים את המסורות שלו. סמלי החג: חנוכיות, סביבונים, סופגניות, ברכות ומזמורי חג מתקיימים כמעט בכל בית יהודי. לעתים, זו המסורת היחידה שנשמרת. אין זה פלא שהחנוכייה היא כר נרחב לעיצוב משחקי ולעתים, הומוריסטי. חנוכיית הרמיקוב מתחברת למסורת המשחקית הזו ומייצרת חיבור מפתיע אך אלגנטי, שאינו טריוויאלי ובכל זאת עובד. היא מספקת למשתמש הפוגה מחויכת מהמציאות הקשה״.

חנוכיה שהנרות עשויים בעיצוב של קלפי המשחק רמיקוב
תמר גרסון, סטודנטית שנה ב', המחלקה לתקשורת חזותית


זוכת מסלול עיצוב נר זיכרון:
עדה יואלס,
בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית

מנימוקי הבחירה: ״התפקיד המסורתי של פנסינים הוא לסמן את הדרך בלילה חשוך. הוא עשוי מחומרים זמינים ודלים ביותר - שקית נייר דקה, חול ונר. את הפנסים אנחנו רואים/ות בטקסים, אירועים, חתונות, מסיבות, סימון שביל ודרך ארעיים. נמצא כאן זיהוי רגיש של הרגע הזה: של שקית פשוטה אך מאירה וההנצחה כנר זיכרון. הנצחה של רגע, של קפל בשקית, של משהו ארעי והקפאה שלו בזמן. זמן שנעצר. חיים שנעצרו״.

מעמד לנר המדמה שקית, עשוי מחומר פורצלן
עדה יואלס, בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית


צוות השיפוט: שלי סתת-קומבור, ניצן דבי ושירה קרת.